بیگ بنگ: دانشمندان با استفاده از لیزر، دندان‌های پوسیده موش را وادار به خودترمیمی کرده‌اند. موفقیت آزمایش‌های انسانی به معنی پایان دوران درمان‌های دردناک و پرهزینه فعلی خواهد بود.

rotten-teeth-child_2383492b

به گزارش خبر آنلاین ، دانشمندان موفق شده‌اند دندان پوسیده را مجبور کننند خودش را با استفاده از پرتو لیزر درمان کند. با این روش، درد و رنج عمل جراحی روت کانال (عصب‌کشی) دندان و نیاز به پر کردن دندان، به زودی پایان خواهد یافت. محققان دریافته‌اند که تنها پنج دقیقه تابش پرتو لیزر کافی است تا فرایند معالجه و خود ترمیمی دهان آغاز شود. این شیوه جدید (هرچند تاکنون تنها روی موش‌ها آزمایش شده) می‌تواند نیاز به پر کردن دندان را برای برخی از انواع پوسیدگی‌ها از بین برده و شاید هم در نهایت جایگزین درمان گران‌قیمت و دردناک روت کانال (عصب‌کشی) شود.

این گروه پژوهشگران که متخصصانی از گروه پژوهشی دندان‌پزشکی دولت ایالات متحده هم جزو انها هستند، دریافته‌اند که جریان شدید نور از یک منبع لیزری، ماده‌ای شیمیایی را در دهان فعال می‌کند که سلول‌های بنیادی داخل دندان را بیدار می‌کند. پس از آن سلول‌های بنیادی عاج جدیدی برای دندان تشکیل می‌دهند که در کمتر از 12 هفته بعد به سادگی جایگزین دندان قبلی می‌شود. پژوهشگری به نام پراوین آرانی از موسسه ملی پژوهش‌های فک و دندان در مریلند، امیدوار است که به زودی این شیوه را روی داوطلبان انسانی آزمایش کند. اگر آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز باشند، می‌تواند به معنی پایان دوران دندان‌های مصنوعی باشد که نه برای سلامت دهان خوب هستند و نه برای دندان‌های طبیعی.

اما به ادعای نویسندگان مقاله منتشر شده در ژورنال science translational medicine، هنوز پر کردن دندان برای برخی از انواع پوسیدگی‌ها ضروری است. دکتر لاسکو لیک، مدرس علوم سلول‌های بنیادی در کینگز کالج لندن می‌گوید که این شیوه کم‌هزینه بوده و آزمایش‌های انسانی پیش‌بینی شده آن به زودی اغاز خواهند شد. او می‌گوید: «به نظر می‌رسد که این رویکرد بسیار سر راست باشد و به رغم اینکه ظاهرا شبیه به یک فن‌آوری سطح بالا است، هزینه سنگین و کمر شکنی نداشته باشد». دکتر کریس میسون، استاد درمان‌های بازسازی‌کننده در یونیورسیتی کالج لندن پیش‌بینی می‌کند که این روش هم مورد علاقه بیمار و هم متولیان خدمات درمانی خواهد بود، چرا که هم کم هزینه است و هم مستلزم عمل جراحی خاصی نیست.

منبع: telegraph

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه