بیگ بنگ: دانشمندان چینی که بر روی شیوع ویروس «کووید-۱۹» تحقیق می‌کنند، اعلام کردند، تاکنون دو نوع مختلف از این  ویروس  را شناسایی کرده‌اند.

ccf b
عکسی از ویروس جدید کرونا

پژوهشگران چینی اعلام کردند، نتایج تحقیقات اولیه آن‌ها نشان می‌دهد که دو نوع از ویروس کرونا در حال انتقال میان مردم است و بیشتر مردم هم گرفتار تهاجمی‌ترین نوع ویروس کرونا شده‌اند. به گفته یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه پکن، شانگهای و آکادمی علوم چین، ۷۰ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا از نوع تهاجمی‌تر آن را مبتلا شده‌اند و ۳۰ درصد ِ مبتلایان توسط نوعی کم‌خطرتر از این ویروس دچار بیماری شده‌اند.

به گفته پژوهشگران چینی، نوع مهاجم‌تر ویروس کرونای جدید تا ابتدای ژانویه ۲۰۲۰ در ووهان، مرکز استان هوبِی غالب بود، اما پس از آن نوع خفیف‌تر ویروس غالب شده است. این محققان نوید داده‌اند که حال، گونه خفیف‌تر آن شیوع پیدا می‌کند. این دانشمندان هشدار داده‌اند که تحلیل آنها مبتنی بر مجموعه محدودی از داده‌ها است و برای فهم تکامل بهتر ویروس باید مجموعه‌داده‌های بزرگ‌تری بررسی شوند.

یکی از محققان گفته که این یک امر طبیعی است که زمانی‌که یک ویروس از حیوان به انسان منتقل می‌شود، دچار جهش شود. محققان چینی دو سویه کشف شده ویروس کرونای جدید را شاخه‌های ” L” و ” S” نامگذاری کردند و  مدعی شدند که ۷۰ درصد مردم مبتلا به شاخه  “L” ویروس کرونا شده‌اند که تهاجمی‌تر بوده و انتشار آن سریع‌تر از شاخه “S” است.

ولی خوشبختانه شیوع شاخه “L” کرونا ویروس با روند کندتری در حال پیشروی است و هم‌اکنون ابتلا به شاخه “S” شایع‌تر شده است. ولی نکته قابل توجه این است که شاخه‌ای از ویروس که سبب شد این کرونا ویروس از حیوان به انسان منتقل شود، شاخه “S” بوده و در حال حاضر افراد جدیدی را درگیر بیماری می‌کند.

efaaabاین به این معناست که بیماری کووید ۱۹ که به سبب شاخه “S” ویروس کرونا ایجاد می‌شود، خفیف‌تر بوده و مردم مدت زمان بیشتری را مبتلا باقی می‌مانند. محققان چینی معتقدند از آنجا که شاخه “L” در ابتدای شیوع بیماری بیشتر متداول بود و بسیاری را مبتلا کرد، بسیاری از این افراد در همان ابتدا شناسایی شده و قرنطینه شدند. به این ترتیب این شاخه فرصت کمتری برای گسترش بیشتر داشته است.

ویروس‌ کرونا خانواده‌ای از ویروس‌ها هستند که بیماری‌های مربوط به دستگاه تنفسی از سرماخوردگی معمولی گرفته تا برونشیت و عفونت مجاری تنفسی را منجر می‌شود. ویروس کووید ۱۹، از طریق تنفس و تماس هم منتقل می‌شود و همین امر کنترل آن را دشوار کرده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله علمی National Science Review منتشر شده است.

سازمان بهداشت جهانی سه‌شنبه نرخ مرگ‌و‌میر کرونا را به ۳,۴ درصد افزایش داد. پیش از این بر اساس تخمین‌ها نرخ مرگ و میر در میان مبتلایان ۲ درصد اعلام شده بود. بنا بر اعلام این سازمان، تا بعد از ظهر روز جمعه 16 اسفند، شمار مبتلایان در ۸۹ کشور جهان به ۹۹ هزار و ۴۶۴ نفر افزایش یافت. شمار مرگ و میر ناشی از این ویروس در سراسر جهان ۳ هزار و ۴۰۴ نفر اعلام شده است. شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ایران، بر أساس آمار رسمی، به ۴ هزار و ۷۴۷ نفر افزایش یافت. ۱۲۴ نفر هم جان خود را از دست دادند. شمار مبتلایان در چین ۸۰ هزار و ۵۵۲ مورد و تعداد مرگ و میر ۳ هزار و ۴۲ نفر اعلام شده است. تاکنون ۵۳ هزار و ۷۲۶ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در چین بهبود یافته‌اند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: cnbc.com  , reuters.com