بیگ بنگ: فناوری ذخیره‌سازی داده‌ها روز به روز در حال کوچکتر شدن است،‌ اما گاه و بیگاه این روند جهشی خیره کننده به مرحله بعدی دارد، درحدی که اکنون ذخیره‌سازی داده‌ها روی یک تک اتم میسر شده‌ است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، محققان آي بي ام توانسته‌اند با مغناطيسي كردن اتم، سرد كردن آن در هليوم مايع و ذخيره‌سازي آن در شرايط خلاء يك بيت داده، يك صفر و يك را درون اتم ذخيره سازند. به گفته دانشمندان آي‌بي‌ام اين رويكرد جديد شايد از گنجايش خيره كننده‌اي برخوردار نباشد،‌ اما مي‌تواند به تدريج به كاهش ابعاد ابزار ذخيره‌سازي شود،‌براي مثال مي‌توان با اين تكنيك كل آرشيو آي‌تونز يا اسپاتيفاي، حجمي برابر 30 ميليون آهنگ را روي يك كارت اعتباري ذخيره كرد.

محققان در اين آزمايش از تكنيك برنده نوبل ميكروسكوپي-تونلي-روبشي يا STM استفاده كردند، تكنيكي كه از پديده تونل‌زني در ماشين‌هاي كوانتومي بهره مي‌برد، پديده‌اي كه در آن الكترون‌ها به درون موانعي رانده مي‌شوند تا بتوان الكترونيك را در مقياس اتمي مورد مطالعه قرار داد. دانشمندان باوجود شرايط خلاء شديد درون STM توانستند با موفقيت يك اتم هليوم را دستكاري كنند. اين ميكروسكوپ همچنين از سيستم سردكنندگي هليومي برخوردار است كه در افزودن ثبات به فرايند خوانش و نوشتار مغناطيسي كمك مي‌كند.

به لطف محيط كاملا كنترل شده،‌ محققان توانستند با دقتي بالا دو اتم باردار مغناطيسي را در فاصله يك نانومتر از يكديگر ثبت كرده و بازخواني كنند. با كمك گرفتن از ميكروسكوپ دانشمندان توانستند جريان برقي را به اتم‌ها وارد كنند كه باعث تغيير جهت ميدان مغناطيسي آنها مي شد تا عملكردي مانند يك هارد درايو عادي پيدا كند، البته در مقياسي بسيار كوچكتر.

هارددرايو‌هاي مدرن براي ذخيره يك بيت داده از 100 هزار اتم استفاده مي‌كنند و از همين‌ نقطه مي‌توان به تفاوت بزرگ ميان تكنيك جديد و شيوه هاي رايج ذخيره‌سازي پي برد. محققان معتقدند با استفاده از اين تكنيك مي‌توان درايو‌هايي 1000 برابر متراكم‌تر از هارد‌ درايو‌هاي كنوني را توليد كرد. اگرچه پيش از اين نيز تلاش‌هايي در راستاي ذخيره‌سازي داده روي تك اتم صورت گرفته‌بود، اما نتيجه اين آزمايش بادوام‌ترين و كوچك‌ترين مقياس ممكن را در پي داشته است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.