بیگ بنگ: رایانه‌های آینده اطلاعات را به طور همزمان پردازش کرده و به خاطر خواهند سپرد؛ با این کار آنها تا حدود زیادی شبیه به مغزهای واقعی عمل خواهند کرد. محققان با ادغام قابلیت‌های یک ترانزیستور با رزیستور حافظه چیزی به نام مِمترانزیستور(memtransistor) ساختند که مانند سلول عصبی عمل می کند. این وسیله می تواند محاسبه را ارتقا بخشیده و عملکردی مشابه مغز ارائه بدهد.

به گزارش بیگ بنگ، اگرچه شاید اینطور به نظر برسد که رایانه‌ها در حین انجام کارهای انسان مانند، از قبیل تشخیص چهره و پیش‌بینی ِ اینکه صحبت بعدی ما چه می تواند باشد، فکر می کنند. اما مثل مغز انسان عمل نمی کنند؛ حداقل در حال حاضر این چنین نیست. محققان در دانشکده مهندسی مک کورمیک- دانشگاه نورث وسترن، دستگاهی موسوم به «ممترانزیستور» ساختد که کارهای پردازش اطلاعات و حافظه را انجام می دهد. این دستگاه کارکردی شبیه به سلول عصبی دارد؛ برخلاف رایانه که فقط می تواند این فرایندها را به طور جداگانه انجام بدهد.

ممترانزیستور اصولا ترکیبی از ممریستور و ترانزیستور می باشد. ممریستورها یا همان رزیستورهای حافظه، ولتاژی را که به آنها اِعمال شده است را به خاطر می سپارند، اما فقط توان کنترل یک کانال ولتاژ را دارند. تیم تحقیق نورث وسترن با تبدیل چنین ممریستوری از یک دستگاه دو پایانه‌ای به یک دستگاه سه پایانه‌ای توانستند این فناوری را برای سیستم‌ها و مدارهای پیچیده توانمند سازند.

تصویری هنری از ممترانزیستور در بین دو نیمه مغز

ساخت یک شبکه عصبی کارامد که مانند ممترانزیستور عمل کند نه تنها می تواند مانند مغز انسان باشد، بلکه شاید از انرژی کمتری در مقایسه با رایانه‌های دیجیتال استفاده کند و نیاز به اجرای دو فرایند جداگانه را از میان بردارد. «مارک سی. هرسام» در نشست خبری اعلام کرد توانایی‌های ممترانزیستور اجازه می دهد عملکردی موثر و مغز مانند ایجاد شود. او توضیح داد: «ما در مغز معمولا یک سلول عصبی نداریم که فقط به یک سلول عصبی دیگر متصل باشد. بلکه یک سلول عصبی به چندین سلول عصبی دیگر متصل می شود تا شبکه‌ای را پدید آورند. ساختار دستگاه ِ ما زمینه را برای چندین تماس مهیا می کند؛ که به سیناپس‌های متعدد موجود در سلول‌های عصبی شباهت دارد.»

به اعتقاد محققان، بکارگیری این فناوری در کاربردهای عملی گسترده چندان دشوار نخواهد بود. هرسام افزود: «ما هیچ مانع ِ به خصوصی نمی بینیم که بتواند جلوی رویکرد ما را بگیرد. ما در فکر توسعۀ آن هستیم.» البته باید منتظر ماند و دید که آیا این فناوری به تولید انبوه می رسد یا خیر. این گونه فناوری‌ها می توانند رایانه‌ها و دستگاه‌های هوشمند را کارامدتر و هوشمندتر نماید. شاید حتی به شبکه‌های عصبی اجازه پیشرفت بیشتر را داده و زمینه را برای تولید دستگاه‌هایی با شباهت بیشتر به مغز انسان فراهم آورد. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله معتبر Nature منتشر شده است.