رشد مغز در همه سنین ادامه دارد

4
341

بیگ بنگ: جدیدترین نتایج تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می دهد که رشد مغز در همه سنین از طفولیت تا پیری ادامه دارد و هرگز متوقف نمی شود و این کشف می تواند به درمان بیماری‌های دژنراتیو (وخیم تر شونده) کمک کند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، پیش از این محققان معتقد بودند که مغز بعد از دوران کودکی سلول جدیدی تولید نمی کند و به این دلیل است که فراگیری مهارت های جدید و یک زبان خارجی برای بزرگسالان بسیار دشوارتر است. اما اکنون نتایج یک مطالعه جدید محققان دانشگاه کلمبیا در آمریکا، نشان می دهد که سلول‌های جدید مغزی در حقیقت در همه زمان حتی در سالخوردگی نیز تشکیل می شوند.

نتایج این مطالعه همچنین نشان می دهد که مشکلات مرتبط با توانایی ذهنی و حافظه‌ای که با افزایش سن به وجود می آیند، به کاهش تعداد نورون‌ها ربطی ندارند، بلکه به ناتوانی سلول ها در برقراری ارتباط مناسب با یکدیگر ارتباط دارند. «مورا بولدیرینی» استادیار نورولوژی دانشگاه کلمبیا، گفت: ما متوجه شدیم که افراد سالخورده همانند افراد جوانتر، از توانایی مشابه‌ای برای ساخت هزاران نورون های جدید هیپوکامپ از سلول‌های نیایاخته یا پروژنیتور برخوردارند.

وی افزود: ما همچنین متوجه شدیم که در همه سنین حجم های برابری از هیپوکامپ در یک ساختار مغزی برای عاطفه و شناخت استفاده می شود. این محقق اظهار داشت، با این وجود متوجه شدیم که افراد مسن تر عروق زایی کمتری داشتند و احتمالا توانایی نورون‌های جدید این افراد برای برقراری ارتباطات کمتر است. این موفقیت می تواند به محققان در شناخت بهتر دلایل ابتلا به زوال عقل و چگونگی پیشگیری از ابتلا به آن کمک کند. این تحقیق در مجله Cell Stem Cell منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: telegraph.co.uk