بیگ بنگ: بر اساس یک مقاله جدید، به احتمال زیاد، یک اقیانوس جهانی سطح زمین را 3.24 میلیارد سال پیش در دوران پرکامبرین پوشانده بود. دکتر «بازول وینگ» محقق در گروه زمین‌شناسیِ دانشگاه کلرادو بولدر گفت: «یافته‌های ما به دانشمندان کمک می‌کند تا چگونگی پیدایش نخستین موجودات زنده تک‌سلولی و محل پیدایش آنها را به شیوه بهتری درک کنند. تاریخچه حیات در زمین شایسته توجه بیشتری است. ما در تحقیقات خود به بررسیِ پوسته‌های اقیانوسی 3.24 میلیارد ساله‌ای پرداختیم که دستخوشِ تغییرات آب‌گرمایی شده بودند. این پوسته‌ها به منطقه پانوراما در بخش پیلبارایِ غرب استرالیا تعلق دارند.»

image e Water Worldبه گزارش بیگ بنگ، دکتر «بنجامین جانسون» دانشمند در دانشگاه ایالتی آیووا اظهار داشت: «هیچ نمونه‌ای از اقیانوس‌های باستانی در دست نیست، اما به سنگ‌هایی دست یافته‌ایم که با آب دریاها برهم‌کنش داشته‌اند و این برهم‌کنش در آثاری باقی مانده است. ما به تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده از 100 نمونه سنگ پرداختیم. این سنگ‌ها از مناطق خشک جمع‌آوری شده بودند. ما در اصل به دنبال دو ایزوتوپ مختلف اکسیژن بودیم که در سنگ‌ها به دام افتاده بود: یعنی یک اتم نسبتاً سنگین‌تر به نام اکسیژن-18 و یک اتم سبک‌تر به نام اکسیژن-16.»

دکتر وینگ بیان کرد: «ما دریافتیم که نسبت آن دو ایزوتوپ اکسیژن احتمالا 3.24 میلیارد سال ِ گذشته در آب دریا قدری با هم فرق داشته باشد. انتظار داریم میزان اتم‌های اکسیژن-18 قدری بیشتر از آن چیزی باشد که امروز می‌بینیم. اگرچه این اختلاف جرم اندک به نظر می‌رسند، اما حساسیت زیادی دارند. توده‌های خشکیِ عصر حاضر از خاک‌های غنی از رس پوشیده شده‌اند و ایزوتوپ‌های اکسیژن سنگین‌تر را از آب می‌گیرند»

محققان این نظریه را مطرح کرده‌اند که محتمل‌ترین توضیح برای میزان زیادِ اکسیژن-18 در اقیانوس‌های باستانی این است که در واقع هیچ قارۀ غنی از خاکی وجود نداشت تا ایزوتوپ‌ها را جذب کند. اما این بدان معنا نیست که هیچ آثاری از مناطق خشک در آن زمان وجود نداشت. طبق داده‌ها این امکان وجود ندارد که قاره‌های کوچک نتوانند از دل اقیانوس‌ها به وجود آیند. اکنون این پرسش بزرگ مطرح می‌شود: صفحات تکتونیکی چه زمانی قطعات سنگی را که سرانجام به قاره‌های امروزی تبدیل شدند، به سمت بالا هدایت کردند؟ دانشمندان نظر قطعی در این باره ندارند. اما آنان در نظر دارند تا سایر سازند‌های سنگی جوان‌تر را در محل‌های مختلف از قبیل آیزونا و آفریقای جنوبی بررسی کنند تا ببینند مناطق خشکی چه زمانی پدید آمدند. آقای جانسون در پایان گفت که رسیدن به پاسخ قطعیِ این پرسش اهمیت زیادی دارد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature Geoscience منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.