بیگ بنگ: مطالعات نشان می دهد اگر انتشار گازهای گلخانه ای به میزان فعلی ادامه یابد، موج های گرمایی شدید 74 درصد از جمعیت کره زمین را تا پایان عصر حاضر تهدید می کند و حتی در صورت کاهش انتشار این گازها، به هر حال نیمی از جمعیت جهان تا سال 2100 در معرض دمای کشنده قرار می گیرند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، گرما در صورت عبور از یک آستانه مشخص به ویژه اگر با رطوبت هوا ترکیب شود، مانعی در برابر حیات انسان است. کره زمین از سال 1980 میلادی 1900 دوره گرمایی کشنده را تجربه کرده است. کامیلو مورا استاد رشته جغرافیا در دانشگاه هاوایی در مونوآ می گوید: گزینه هایی که ما در برابر موج های گرما داریم بین بد و بدتر تقسیم می شوند. گرچه بسیاری از جمعیت جهان همین حالا هم هزینه این موج های گرما را می پردازند، اما الگوها (هواشناسی) نشان می دهد این روند ادامه خواهد یافت و اگر انتشار گازهای گلخانه ای کاهش نیابند، وضع بدتر هم خواهد شد.

محققان دانشگاه هاوایی جهت تعیین آستانه تحمل دمای کشنده و زطوبت در انسان ها، 783 مورد موج گرمایی کشنده را بررسی کرده اند که شامل 164 شهر در 36 کشور می شود. آنها در راستای این مطالعه مناطقی را در سراسر جهان یافتند که مدت گرمای غیر قابل تحمل در انها از دستکم 20 روز در سال فراتر می رود. بیش از 30 درصد از جمعیت جهان در شرایط کنونی در برابر موج های گرمایی کشنده قرار دارند.

آنالیز یافته های فیزیولوژیکی را تایید کرد و نشان داد آستانه دمای کشنده با افزایش رطوبت در هوا کمتر می شود. قرار گرفتن در معرض دمای هوای بالاتر از دمای بدن یعنی 37 درجه سلسیوس می تواند به انباشت گرما در بدن منجر شود. اما وقتی رطوبت نسبی در هوا بالاست، دمای هوای نزدیک به 32.2 درجه سلسیوس می تواند کشنده باشد زیرا عرق کردن برای کاستن از دمای بدن دیگر کافی نیست.

فرا پاول از محققان این گروه می گوید: یافتن آستانه ای که شرایط دمایی را کشنده می کند از نظر علمی اهمیت دارد. این یافته ها به ما کمک می کند شرایطی را بیابیم که واقعا برای انسان ها کشنده است و از آنجا که براساس نمونه های آماری انسانی واقعی تعیین شده اند، معتبرتر و مرتبط تر هستند. نکته نگران کننده این است که این شرایط کشنده چه میزان تکرار می شوند. براساس این مطالعه، گرچه گرمای هوا در قطب های شمال و جنوب نگران کننده است، اما تغییرات اقلیم بیش از همه زندگی ساکنان مناطق گرمسیر را تهدید می کند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.