بیگ بنگ: برای یک تلسکوپ اشعه گاما که به دور زمین در حال چرخش است، در واقع درخشان ترین منبع پرتوهای گاما ، یا پر انرژی ترین حالت نور ، خود زمین است. اشعه گامای زمین زمانی تولید می شود که ذرات با انرژی بالا مثل پرتوهای کیهانی از فضا ، به اتمسفر برخورد کنند.

intens_comb6_zea_900اعتبار تصویر: تلسکوپ بین المللی فرمی ، ناسا ، وزارت نیرو

این فرایند باعث می شود اشعه های مضر نتوانند به سطح زمین برسند، در این منظره قابل توجه که تلسکوپ فضایی پرتو گامای فرمی به آن خیره شده، اشعه گاما، زمین و آسمان را احاطه کرده است. این تصویر تنها با استفاده از مشاهدات فرمی در هنگامی که مرکز کهکشان راه شیری نزدیک به اوج یا سمت الراس و بطور مستقیم در بالای ماهواره فرمی بوده گرفته شده است. سمت الراس در مرکز میدان قرار دارد. زمین و نقاط نزدیک به سمت القدم ، درست در زیر ماهواره قرار دارد و منطبق بر میدان دید میباشد. این میدان دید، زمین و آسمان را از چشم انداز مداری فرمی نشان می دهد.

این تصویر، اشعه گامای با شدت پایین، را به رنگ آبی و شدت بالا را به رنگ زرد در یک مقیاس لگاریتمی نشان می دهد. منابع اشعه گاما در آسمان در امتداد کهکشان راه شیری نسبتا کم نور بصورت مورب نشان داده شده است. ماهواره فرمی در 11 ژوئن 2008 جهت اکتشاف منابع انرژی بالای جهان به فضا پرتاب شد، این هفته فرمی 2000 مین روز خود را در مدار زمین جشن گرفت.

منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام. جو زمین مگه پرتوهای کیهانی رو به مزون ها و پوزیترون ها تبدیل نمیکنه؟ پس چرا اینجا نوشته به گاما تبدیل میکنه