بیگ بنگ: دانشمندان مغزهای کوچکی را در آزمایشگاه رشد دادند که دارای نوعی چشم ابتدایی است. این چشم‌ها قادر به حس کردن نور و برقراری ارتباط با بخش های دیگر مغز هستند.

Brain Organoid With Optic Cups

این توده‌های کروی به ارگانوئید مغزی مشهور هستند و با استفاده از سلول‌های بنیادی ظرف‌های آزمایشگاهی توسعه می‌یابند. ساختار آنها براساس مغز انسان مدلسازی شده ، چشم‌ها نیز درست شبیه رشد چشم در جنین انسان است.

محققان دانشگاه هاینریش هاینه دوسلدورف در آلمان با استفاده از سلول‌های بنیادی ارگانوئیدهایی را با دو چشم ابتدایی توسعه دادند. این ساختار در حدود ۵ هفتگی در جنین به وجود می‌آید. ارگانوئیدها فقط ۳ میلی‌متر طول دارند و چشم‌های ابتدایی بسیار ریز و هرکدام حدود ۰.۲ میلی‌متر هستند.

unknown
این جفت ساختار چشم مانند، بافت‌هایی شبیه به چشم واقعی ایجاد کردند و شامل یک لنز گرد که معمولا بر تصویر متمرکز می‌شود و یک شبکیه چشم (یک دسته بافت که در پشت چشم که نور را حس می‌کند) می‌باشد.

هنگامیکه محققان ساختار چشم ابتدایی را در معرض نور قرار دادند، آنها سیگنال‌های الکتریکی ردیابی کردند که در مسیرهای عصبی حرکت می‌کردند. به عبارت دیگر این روند نشان می‌داد نوعی از اطلاعات بصری در ساختار منتقل می‌شود.

در حدود دو سوم از ۳۱۴ ارگانوئید این تحقیق، پس از ۶۰ روز چشم‌های ابتدایی شکل گرفت. در آینده با کمک پیشرفت‌های پزشکی می‌توان شبکه‌هایی را در آزمایشگاه پرورش داد تا به افراد نابینا کمک کند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Cell منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily.com