ساخت یک شبکۀ عصبی که با سرعت نور عمل می‌کند!

بیگ بنگ: گروهی از محققان در دانشگاه کالیفرانیا نوع جدیدی از شبکه‌ عصبی را طراحی کردند – شبکه‌ای که از بجای الکتریسیته از نور استفاده می‌کند. این گروه در مقاله‌ای که در مجله‌ Science منتشر شده ایده‌هایشان، دستگاه کاری، عملکرد آن و انواع کاربردهای چنین شبکه‌ای را شرح دادند.

neuralnetworkبه گزارش بیگ بنگ، شبکه‌های یادگیری عمیق در واقع سیستم‌های کامپیوتری هستند که با مشاهده‌ی نمونه‌های زیادی از انواع داده «یاد می‌گیرند» و سپس از الگوهایی استفاده می‌کنند که برای تفسیر داده‌های جدید توسعه پیدا می‌کنند. محققان یک روش برای ساخت یک شبکه‌ی یادگیری عمیق پیدا کردند که اصلأ از الکتریسیته استفاده نمی‌کند – در عوض از نور استفاده می‌کند. آنها این شبکه را شبکه‌ی عصبی عمیق یا به طور مخفف D2NN انکساری می‌نامند.

برای ساخت چنین شبکه‌ای، محققان ورقه‌های پلاستیکی کوچکی را ساختند و با استفاده از یک پرینتر سه بُعدی چاپ کردند. هر ورقه یک لایه از نورون‌های مجازی را نشان می‌دهد – هر نورون می‌تواند مثل همتای بیولوژیکی‌اش عمل کند و نور ورودی را منتقل کند یا بازتاب دهد. آنها در نمونه‌شان از پنج ورقه استفاده کردند که به طور رو در رو باهم قرار گرفته بودند و یک فضای کوچک بین آنها وجود داشت. وقتی این سیستم در حال اجرا بود، نور لیزر در ورقه‌ی اول تابیده شد و راه خود را تا ورقه‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم پیدا کرد به گونه‌ای که اطلاعات مربوط به یک شی که در جلوی دستگاه قرار گرفته بود را نشان داد. یک حسگر در پشت نور را خواند و نتایج را تفسیر کرد.

برای آزمایش این ایده، محققان تصمیم گرفتند یک شبکه‌ عصبی فیزیکی بسازند که قادر به تشخیص اعداد صفر تا ۹ باشد و سپس یافته‌ها را گزارش دهد. در عمل، یک عدد بر روی صفحه نمایش به این سیستم نشان داده شد و سیستم نیز با شناسایی آن عدد و سپس نمایش آن با استفاده از حسگرش واکنش نشان داد. این سیستم ۵۵۰۰۰ تصویر اسکن شده از اعداد را دریافت کرد. این مرحلۀ یادگیری مستلزم کاربرد الکتریسیته بود زیرا در کامپیوتری اجرا می‌شد که داده‌های سیستم را تأمین می‌کرد. با آزمایش این سیستم با نمایش هزاران عدد به آن، محققان گزارش دادند که این سیستم دارای دقت ۹۵ درصد است. آنها اشاره کردند که دستگاهشان اثباتی بر این مفهوم است و بعنوان روشی برای توسعه‌های دستگاه‌هایی برای کاربردهای سرعتی سودمند می‌باشد.

ترجمه: سحر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ