بیگ بنگ: یکی از بزرگترین تناقضات زندگی انسان روی سیاره زمین این است: انسان در سیاره‌ای زندگی می‌کند که همزمان با چرخش در مدار خود،‌در مدار خورشید نیز در حرکت است، آنهم با سرعتی باورنکردنی، اما هیچ یک از ساکنان زمین این سرعت را احساس نمی‌کنند.

space-1068198_960_720براساس گزارش ساینس آلرت به نقل از همشهری، حقيقت اين است كه در مدتي كه به خواندن كامل اين متن اختصاص مي‌دهيد،‌ زماني در حدود دو دقيقه، با سرعتي بيش از سه ميليون كيلومتر بر ساعت مسافتي بيش از 100 هزار كيلومتر را در ميان جهان سفر كرده‌ايد،‌ اين يعني سفري با سرعت 850 كيلومتر بر ثانيه. درك اين موضوع براي دانشمندان بسيار چالش‌برانگيز بوده‌ است زيرا سرعت مفهومي نسبي و غيرمطلق است. از اين رو اگر بخواهيد سرعت چيزي را درك كنيد،‌ چه آن شيئ يك اتم باشد يا يك خودرو،‌ يا كهكشان راه شيري، بايد از سرعت پديده‌اي ديگر آگاه باشيد تا سرعت شيئ مورد نظر را در مقايسه با آن محاسبه كنيد.

به بياني ديگر، زماني كه نشسته‌ايد و اين مطلب را مي‌خوانيد،‌اگر سرعت خود را نسبت به سرعت صندلي كه روي آن نشسته‌ايد برآورد كنيد، شما ثابت هستيد و حركت نمي‌كنيد. همچنين زماني كه گفته مي‌شود خودرويي با سرعت 100 كيلومتر بر ساعت در حركت است، اين سرعت براساس نقطه‌اي ثابت روي سطح زمين محاسبه شده‌است. اما در واقعيت هيچ نقطه ثابتي روي سياره زمين وجود ندارد. زمين در سريع‌ترين نقطه خود،‌يعني در منطقه استوا،‌ با سرعت 1675 كيلومتر بر ساعت در حركت است، حال تصور كنيد بخواهيد سرعت خود روي زمين را نسبت به سرعت كل جهان هستي محاسبه كنيد.

براي محاسبه اين سرعت بايد ابتدا سرعت سياره‌اي كه روي آن سكونت داريم را محاسبه كنيم. اگرچه زمين با سرعتي برابر 1675 كيلومتر بر ساعت درحال چرخش به دور خود است، اين كره خاكي در مدار خورشيد نيز در چرخش است كه سرعت آن برابر مدت زماني است كه يك چرخش كامل به طول مي‌انجامد: 365.24 روز. كل اين سفر مسافتي درحدود 940 ميليون كيلومتر است، و اين به آن معني است كه زمين با سرعتي برابر 107290 كيلومتر بر ساعت به دور خورشيد در چرخش است.

speed-uni_1024اما نكته ديگر اين است كه سامانه خورشيدي نيز در كهكشان راه شيري ثابت نيست و كهكشان ما نيز در جهان از نقطه‌اي ثابت برخوردار نيست. افزودن سرعت اين گزينه‌ها به محاسبات مي‌تواند به شدت گيج‌كننده باشد. خورشيد و تمامي سياره‌هاي سامانه خورشيدي در مدار مركز كهكشان راه شيري در چرخشند و همزمان نسبت به صفحه كهكشاني به سمت بالا حركت مي‌كنند و زماني كه تمامي اين موارد در نظر گرفته شود، سرعت حركت زمين به دور كهكشان به 871781 كيلومتر بر ساعت مي‌رسد،‌البته در اين نرخ سرعت، سرعت حركت كهكشان راه شيري در ميان جهان هستي در نظر گرفته نشده‌است.

با وجود چنين سرعت حركت غيرقابل تصوري،‌ انسان‌ها هرگز آن را احساس نمي‌كنند،‌ زيرا چرخش زمين در اين مسيرها هميشگي و ثابت است. درك اين موضوع كه انسان‌هاي زمين با چنين سرعتي در ميان سامانه خورشيدي و كهكشان راه شيري و حتي بينهايت جهان هستي در حركت است،‌ همواره دشوار و دور از ذهن بوده‌ است،‌ اما دست كم اكنون مي‌دانيد كه با رسيدن به نقطه پاياني اين مطلب،‌ 100 هزار كيلومتر در ميان فضا را بدون كوچكترين خستگي پيموده‌ايد. ما الان چطور به نظر می رسیم؟

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.