بیگ بنگ: سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای به ما امکان ارسال و دریافت اطلاعات در سراسر جهان را میدهند؛ آنها اینترنت، تلویزیون، تلفن، رادیو، عملیات نظامی و … را تأمین می­ کنند. در حال حاضر، بیش از 2000 ماهواره ارتباطی در حال چرخش به دور زمین هستند و طبق گفته شرکت امنیت مجازی IOActive هک کردن آنها بسیار راحت است.

SATCOM hacking xبه گزارش بیگ بنگ، بتازگی “روبن سانتامارتا” از شرکت IOActive سخنرانی­ای با نام “آخرین فراخوان برای سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای” را در یک کنفرانس امنیتی ارائه داد. در این مطالعه سانتامارتا نشان داد که چگونه هکرها می­توانند از آسیب پذیری­ موجود در سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای برای تأثیرگذاری بر صنایع هوایی، دریایی و نظامی استفاده کنند. جالب است بدانید که تاثیر بالقوه این هکرها از ناخوشایند تا ترسناک تغییر می کند!

سانتامارتا اشاره کرد که در صنعت حمل و نقل هوایی، هکرها می­توانند، از راه دور سیستم وای فای InFlight را از بین ببرند، در اختیار بگیرند و یا تغییر دهند؛ به دستگاه‌های پروازی و مسافران، حمله و موقعیت آنتن سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای را کنترل کنند. هکرها همچنین می­توانند موقعیت آنتنِ سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای در صنعت دریایی را نیز کنترل کنند، به دستگاه­‌های اعضای خدمه حمله کنند و ارتباطات ماهواره‌ای کشتی را مختل کرده و یا تغییر دهند.

در مورد ارتش، هکرها احتمالا می ­توانند مکانِ واحدهای نظامی را شناسایی و ارتباطات ماهواره‌ای آنها را مختل کرده و یا تغییر دهند. شاید اغراق‌آمیز به نظر برسد، اما هکرهایی که صنایع دریایی یا نظامی را هدف قرار می­دهند می ­توانند میدان‌های تابشیِ با شدت بالای سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای را تحریک کنند تا باعث اختلال عملکرد در سیستم‌های ناوبری بحرانی و حتی صدمه­‌های بهداشتی به اشخاصی که در معرض این نوع میدان‌های تابشی غیریونیزه هستند، وارد کنند.

پژوهش‌های بسیاری نشان می دهند که سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای به راحتی هک می شوند. سانتامارتا، خود، چنین مطالبی را در سال 2014 ارائه نمود اما این آسیب پذیری‌ها همچنان ادامه دارند، زیرا رسیدگی به آنها بسیار مشکل است. در بعضی موارد تنها راه حل این است که کل سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای را حذف و جایگزینی برای آنها ارائه کنیم.

پژوهشگرانی نظیر سانتامارتا و شرکت‌هایی مانند IOActive می­توانند به شرکت‌ها و دولت‌ها کمک کنند تا سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای خود را تا آنجا که ممکن است حفظ و امن کنند که آسیب پذیری­‌های مشابه در آیندۀ این سیستم‌ها رخ ندهد. اما در حال حاضر، این آسیب پذیری‌ها همچنان در بالای سرِ ما معلق­ هستند.

ترجمه: آوین تهمتن/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.