بیگ بنگ: تحقیقات جدید نشان می دهد که حیات در سیاره ما توسط برخورد شهاب سنگ ها به سطح زمین و فرود آمدن آنها در حوضچه های کوچک آب گرم به وجود آمده است. این برخوردها باعث واکنش های زنجیره ای شیمیایی شده است که منجر به وجود آمدن اولین قطعه از کد ژنتیکی موجود در زمین شده است. گرچه فرضیۀ ” حوضچه آب گرم” ایدۀ جدیدی نیست اما مقاله ای جدید با بررسی تحقیقات پیشین و انجام محاسبات به ما نشان می دهد که این ایده بسیار محتمل تر از آنچه تصور می شد، است.

به گزارش بیگ بنگ، محققانی از دانشگاه مک مستر کانادا و موسسه اخترشناسی مکس پلانک آلمان می گویند که همه چیز پس از خنک شدن زمین در طی چند میلیون سال اول آن شروع شد، زمانی که دمای زمین برای تشکیل آب مناسب بود و قاره ها تازه در حال سر برافراشتن از اقیانوس ها بودند. به نقل از بن پیرس، یکی از اعضای تیم تحقیق: «تاکنون هیچکس این محاسبات را انجام نداده بود، این یک آغاز بسیار عظیم و مهیج است.»

محاسبات بر روی شکل گیری های ممکن پلیمرهای RAN تمرکز کردند. پلیمرهای RNA ساده ترین مولکول های ذخیره کننده ی اطلاعات ژنتیکی و کاتالیزور فرایندهای شیمیایی هستند. آیا سقوط شهاب سنگ ها و آزاد شدن مواد شیمیایی مهمشان در حوضچه های آب گرم باعث به وجود آمدن این پلیمرها شده است؟

جواب تیم تحقیقاتی این است که :بله، با کمک مقداری بارش و تبخیر در طی این دوره قطعا اینطور بوده است. دانشمندان برای تایید ادعایشان تحقیقات مرتبط مختلفی در زمینه های اختر-فیزیک، زمین شناسی، شیمی، زیست و دیگر رشته ها را خاطر نشان کردند. به بیان رالف پودریتز از دانشگاه مک مستر: از آنجایی که اطلاعات مورد نظر از زمینه های بسیار مختلفی می آید شگفت انگیز است که همۀ آن با هم جور در می آیند. «هر قدمی که برداشته می شود به قدم بعدی ختم می شد. نهایتا وقتی که تمام آنها به یک تصویر کلی اشاره می کنند، نشان از آن است که چیزی درست پشت این احتمال وجود دارد.»

جدیدترین محاسبات نشان از آن دارد که حیات ِ ابتدایی قدمتی حدود 3.7 تا 4.5 میلیارد سال دارد و تحقیقی جدیدتر بروی فسیل هایی از کشور کانادا آثاری 4 میلیارد ساله از حیات آغازین یافته است. برخی محققان بر این باورند که حیات اولیه در روی خشکی های زمین شکل گرفته و سپس از طریق دریچه های اقیانوسی و چشمه های آب گرم به سطح زمین راه پیدا کرده است. تیم تحقیقاتی در باور”حوضچه های آب گرم” تنها نبوده بلکه دانشمند مشهور “چارلز داروین” اولین بار در سال 1871 احتمال داد که حیات اولیه ممکن است در “یک حوضچۀ آب گرم “شکل گرفته باشد.

با این حال این فرضیه توسط خیلی از دانشمندان مورد قبول نیست و برای بسیاری هنوز جای سوال و شک باقی است. به عنوان مثال جان ساترلندِ زیست شناس باور دارد که برخورد شهاب سنگ ها قبل از این اینکه حیات شانسی برای شکل گرفتن داشته باشد، ترکیب های ارگانیک را تبخیر خواهد کرد.مایکل مارشال در مصاحبه ای با نیوساینتیست بیان داشت: نیروی برخورد و انفجار تمام مواد مورد نیاز را از بین خواهد برد.

به هر حال تیم معتقد است که مدل هایشان یک “سناریوی یکپارچه” را برای فرضیه “حوضچه های آب گرم” تشکیل می دهد. هنوز راه زیادی در پیش است و تحقیقات فراوانی باید انجام شود تا جواب محکمی برای چگونگی تشکیل حیات در اختیار داشته باشیم ولی به نظر می رسد با هر تلاش یک قدم به جواب نزدیک تر می شویم. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ PNAS  منتشر شده است.

ترجمه: فرهاد نامجو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.