بیگ بنگ: بنا به تایید یافته های جدید، اکثر گروه های حیوانی که در زمان های کهن می زیسته اند، قبل از دوره کامبرين یعنی 540 میلیون سال پیش پای به عرصه وجود گذاشتند. از جمله این حیوانات می توان به اسفنج ها، کیسه تنان، پهن فلس ها و شانه داران اشاره کرد. بر این اساس، فرگشت حیوانات بسیار سریع تر از آنچه که تصور می شد به وقوع پیوست.

به گزارش بیگ بنگ، شواهد و قرائن حاصل از فسیل ها گویای این واقعیت است که تمامی گونه های حیوانات در آغاز دوره کامبرين در زمین پراکنده بودند. این اتفاق در حدود 540 میلیون سال قبل رخ داده است. اما کمیاب بودن فسیل های حیوانات اولیه، کار ما را برای ایجاد یک جدول زمانی دقیق برای فرگشت حیوانات اولیه دشوار می کند. محققان برای ترسیم ریشه‌ های شجره نامه قلمرو حیوانات به ساعت مولکولی تکیه می کنند. ساعت مولکولی، تجمع جهش های ژنتیکی را به منظور اندازه گیری زمان انشعاب یافتن گونه های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد.

مارتین دورمان، دیرینه شناس دانشگاه لودویگ ماکسيميليان مونیخ در طی مصاحبه خبری گفت: مطالعات ما بر پایه ترکیبی از داده های ژنتیکی برگرفته از حیوانات معاصر و اطلاعات حاصل از فسیل های قدیمی انجام شده است. ما این داده ها را به کمک الگوریتم های رایانه ای پیچیده، تحلیل کرديم. دانشمندان جهش های ژنتیکی 128 پروتئین را از 55 گونه مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار دادند. آنان بر روی گونه هایی تمرکز کردند که خیلی زود دوره های تکاملی را پشت سر گذاشتند. یافته های این تحقیق، نشان می دهد که حیوانات اولیه در 540 تا هزار میلیون سال قبل ظهور پیدا کردند که عصر نئو پروتروزوئيک را در بر می گیرد. نکته جالب تر این است که بر اساس تجزیه و تحلیل ها، تمامی گونه های حیوانی دوگانه که شامل اکثر گونه های حیوانات می شود، در بازه زمین شناسی کوتاه پنجاه میلیون ساله پیدایش یافتند.

دورمان گفت: علاوه بر این، ظاهراً این فاز اولیه از فرگشت همگرا قبل از وقوع تغییرات شدید آب و هوایی اتفاق افتاد. در اثرات این تغییرات، زمین وارد دوره های یخبندان طولانی و سراسری شد که چندین میلیون سال به طول انجامید. دوران یخبندان منجر به کاهش شتاب اولیه تکامل گردید. به گفته محققان، آنان نیاز به تهیه تصویری دقیق از شرایط بوم شناسی از دوره نئوپروتروزوئيک دارند تا به درک درستی از فرگشت حیوانات اولیه برسند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Scientific Reports منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه