1368695965

بیگ بنگ: آیا تا به حال صدای آلبرت اینشتین را شنیده اید؟ اگر نه، باید بدانید او در پاییز ۱۹۴۱ یک روخوانی از مقاله “زبان مشترک علم” برای ‘انجمن بریتانیایی پیشرفت علم’ داشت که بخشی از متن و تمام صوت آن را در اینجا برای شما آورده ایم.

به گزارش نارنجی، مقاله آلبرت اینشتین ابتدا با دیدی ریزبینانه به ناسازگاری زبان و تفکر می پردازد و پرسشی را مطرح می کند:

«آیا به عنوان مثال، در [تفکر راجع به] مفاهیم ساده و مفاهیم ترکیبی که لزوما برای شان کلماتی به ذهن نمی آید، هیچ فکر کردنی هم بدون استفاده از زبان ممکن نیست؟ تاکنون هیچ یک از ما [در این وضعیت نبوده که]، وقتی ارتباط بین چیزها کاملا آشکار بوده، در یافتن کلمات [مناسب] به مشکل بر بخورد؟»

او سپس بر روی این نکته تاکید می کند که این دو مقوله، یعنی زبان و تفکر، از یکدیگر جدای جدا نیستند:

«مفاهیم علمی و زبان علم، جهانی بودن خود را مرهون این حقیقت هستند که بهترین مغزها از تمام کشورها و تمام دوران ها، در ساختن شان نقش داشته اند. [این افراد] به طور منفرد، و در عین حال با حضور در زنجیره ای از تشریک مساعی که اثر نهایی [تلاش ها] را به بار نشانده، ابزارهایی معنوی برای انقلاب های فنی خلق کرده اند که باعث دگرگونی زندگی بشر در قرن های اخیر شده. سیستم مفاهیم [خلق شده توسط] آنها به عنوان یک چراغ راه در دنیای پر هرج و مرج ادراک ها عمل کرده تا ما بیاموزیم چگونه حقایق عمومی را از طریق [ترتیب دادن] مشاهدات ویژه، استخراج کنیم.»

بخش پایانی سخنرانی استاد به تاکید بر این نکته اختصاص دارد که “علم تنها مجموعه ای از وسایل است، نه هدف نهایی.” و هر چند این گفته مشخصا به شرایط آن زمان پیرامون جنگ جهانی دوم اشاره دارد، با این حال حرف های آلبرت اینشتین اکنون نیز مانند آن زمان حقیقت دارند.

Read More : gizmodo

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام با هیچ ترفندی نتوانستم فایل رو ببینم(گوش کنم) یادانلود کنم لطفا اصلاح کنید