بیگ بنگ: تقاضا برای فناوری هوش مصنوعی، با توجه به راه‌ حل‌هایی که برای مشکلات همیشگی صنایع خرد و کلان دارد، روز به‌ روز در حال افزایش است و استفاده از آن باعث بازگشت سرمایه و رونق تجارت شرکت‌های مختلف می‌شود.

artificial-intelligenceیک مؤسسه پژوهش در حوزه فناوری، ارزشی برابر با ۴۲ میلیارد دلار را برای بازار هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده‌ است. ترکتیکا (Tractica) که یک مؤسسه پژوهشی در حوزه فناوری‌ می‌باشد، خبرهای خوبی برای شرکت‌های متخصص در زمینه هوش مصنوعی دارد. بر طبق پیش‌بینی جدید این شرکت، بازار جهانی برای فناوری‌های هوش مصنوعی، تا سال ۲۰۲۴ به 5.43 میلیارد دلار خواهد رسید. گروه تحلیل‌گر انتظار دارد که بازار نرم‌ افزار، خدمات و سخت‌افزار هوش مصنوعی، با در نظر گرفتن نرخ رشد ترکیبی 1.56 درصدی، از 5.202 میلیون دلار در سال جاری به 1.11 میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ برسد.

طبق پیش‌بینی ترکتیکا، تجارت به طور فزاینده‌ای به سوی فناوری‌های هوش مصنوعی مانند محاسبات شناختی، یادگیری ماشینی، رابط‌های برنامه‌نویسی نرم‌افزار پیشگویانه و شناسایی تصاویر سوق پیدا خواهد کرد. سازندگان، خرده‌فروشان و نیز تولیدکنندگان انرژی بر میزان تقاضاها خواهند افزود. طبق اظهارات ترکتیکا، این صنایع با سیستم‌های پیچیده و حجم وسیعی از اطلاعات سر و کار دارند که استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی در این زمینه، موجب بازگشت سرمایه می‌شود.

بروس دیلی ، تحلیل‌گر ارشد ترکتیکا، اظهار داشت: «عملاً در تمامی صنایع امروزی و حتی در بعضی از صنایع بسیار سنتی، نتیجه استفاده از هوش مصنوعی در حل مسائل سنتی در حال آزمایش است. این مسائل، طیف وسیعی را از نحوه کاشت گیاهان گرفته تا روش شناسایی کلاهبرداری، شامل می‌شوند». شرکت‌ها و صنایعی که در تلاش برای تبدیل ابر داده‌های خود به فرصت‌های تجاری می‌باشند، در صدر قرار دارند. دیلی افزود: «تأثیرپذیرترین صنایع، محتملاً آنهایی هستند که با حجم وسیعی از داده‌ها سر و کار دارند و اتخاذ سریع تصمیم‌ها، منافع زیادی را برای آنها به‌همراه دارد».

AIبر خلاف تفسیرهای علمی-تخیلی از هوش مصنوعی، این فناوری اثرات خود را به گونه‌ای ظریف نمایان خواهد کرد. دیلی بر این باور است که هوش مصنوعی در فرآیندهای فناوری اطلاعات و عملیات تجاری عمیقاً نهادینه شده و در پس‌زمینه قرار خواهد گرفت. مانند هر فناوری تأثیرگذار و رو به‌ رشد دیگر، صنایع سنتی از اثرات درهم‌ گسیلنده این فناوری، تأثیر پذیرفته و مجبور به سازگاری خواهند شد. دیلی در این زمینه اظهار داشت: «فقط کافیست نگاهی به صنعت اتومبیل بیندازیم که چگونه فناوری‌های هوش مصنوعی نظیر خودروهای بدون سرنشین گوگل، هر بازیگری را در این صنعت به در نظرگرفتن استفاده از هوش مصنوعی در محصولاتش وا داشته است».

گوگل همچنین از “پروژه ذهن عمیق” به منظور پیشبرد هوش مصنوعی با استفاده از یادگیری ماشینی و علوم عصبی سیستم‌ها، حمایت می‌کند. از دیگر شرکت‌هایی که درصدند تا انسان را از حیطه تصمیم‌گیری خارج کنند می‌توان به فناوری‌های سنتیِنت (Sentient technologies)، بیاند کُر (Beyond Core) و البته آی‌بی‌اِم‌ (IBM) با سیستم محاسبات شناختی ارزشمندش، واتسون، اشاره کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: prnewswire

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. بله، کافیست همین الان ببینیم که چطوری هوش مصنوعی بسیاری از فرصتهای شغلی را از انسان ربوده و باعث افزایش بیکاری در سرتاسر جهان شده. و در نهایت آخرین وظیفه انسان که همان فکر کردن است را از او می ربایند.
    این خوشبینی در این متن واقعاً مسخره ست….