بیگ بنگ: بشر همواره در حال فرگشت(تکامل) است. اما دانشمندان بر این عقیده ­اند که چگونه تغییرات محیطی و رفتارهای اجتماعی می­تواند در سال­های آتی به فرگشت انسان سرعت بخشد.

به گزارش بیگ بنگ، گرگوری کوچران انسان­ شناس دانشگاه یوتا در مصاحبه ­ای با Scientific American گفت: « در خلال بررسی من از 3 میلیون توالی ژنتیکی، ژن­های زیادی را یافتم که دستخوش “انتخاب” هستند. بیشتر این ژن­ها اخیرا به این لیست اضافه شده ­اند. به قدری تعداد این ژن­ها زیاد است که سرعت فرگشت انسان در چند هزار سال گذشته از سرعت فرگشت او طی چند میلیون سال گذشته، پیشی گرفته است.»

فرهنگ یکی از عوامل این رویداد است. بر اساس جهانی­ شدن رو به رشد امروزی، تعداد 7 هزار زبانی که در محاورات روزانه توسط بشر استفاده می­ شود، ممکن است به تعداد فقط صد زبان نزول پیدا کند. به دلیل تغییرات جوی، تعداد افراد با پوست ­های تیره رو به فزونی خواهد گذاشت که بدن انسان نیز با افزایش ترشح ملانین از مضرات وارده اشعه فرابنفش خواهد کاست. حتی فیزیک بدنی بشر نیز می­تواند تغییر یابد. افراد لاغر و قد بلند در کنترل گرمای بدن خود موفق ­تر خواهند بود.

جهش­ های ژنتیکی نیز ممکن است باعث تغییراتی در فیزیک بشر بشوند. این تغییرات می­توانند به کوچکی تغییر رنگ­ چشم تا بدست آوردن توانایی تشخیص رنگ در مقیاس صد برابر قویتر نسبت به امروز باشند. این جهش می­تواند حتی پا را فراتر گذاشته و توانایی هضم موادغذایی جدیدتری را برای انسان به همراه داشته باشد. به نظرتان انسان در هزار سال دیگر چگونه خواهد بود؟ ویدئوی زیر را تماشا کنید:

ترجمه زیرنویس: امیر سلیمانی/ سایت بیگ بنگ

انتخاب مصنوعی

جفری میلر روانشناس تکاملی دانشگاه نیومکزیکو به شبکه خبری National Geographic گفت که او فکر می­کند برخی از جنبه­ های فرگشت داروینی به دلیل تعاملات ما با تکنولوژی در حال سرعت گرفتن است. همچنین او اضافه کرد: « با پیشرفت بیشتر تکنولوژی، هوش عمومی بشر تاثیرات بیشتری بر میزان موفقیت اقتصادی و اجتماعی او خواهد گذاشت زیرا هر میزان که تکنولوژی پیچیده ­تر شود، هوش بیشتری برای استفاده از آن مورد نیاز است.»

تغییرات فرگشتی به صورت طبیعی نیازمند هزاران سال زمان می­باشد اما تغییرات فرگشتی برگرفته از فعالیت­های انسانی تاثیری سریعتر و بیشتر خواهد داشت. پیشرفت­ های صورت گرفته در تکنولوژی که انسان را قادر به ادغام ویژگی­ های زیستی او با ماشین ­آلات کرده است، می­تواند تغییرات غیرمنتظره­ای در فرگشت انسان را به همراه داشته باشد. ما در حال حاضر قسمت­هایی از چشم را بصورت مصنوعی ساخته­ ایم که می­تواند باعث بازپروری قدرت دید از دست رفته­ ی بیمار شود و همچنین موفق به ساخت پروتزهایی شده ­ایم که افکار را می­توانند به حرکت فیزیکی ترجمه کنند.

به لطف کریسپر(بخشی از دی ان ای پروکاریوت که حاوی تناوب­های کوتاه توالی­ های بنیادین می­باشند) ما اکنون قادر به اصلاح DNA به منظور اطمینان از سلامت فرزندان آینده می­باشیم و حتی می­توانیم با آن برخی ویژگی­ های ناخواسته را به کل از بین ببریم. اگرچه، این مسئله باعث به وجود آمدن ژنوم­ های مشابه در انسان می­ شود که خطر نابودی تمام بشریت آن هم تنها با یک بیماری ناشناخته، به میدان می­ آید. در حالی که ما اطمینان داریم تکنولوژی زندگی امروزی ما را دگرگون ساخته است اما نمی­ توان از آینده حرفی به میان آورد. با این حال پیشرفت­های بسیار زیادی در پیش روی ما قرار دارد.

ترجمه: رضا کاظمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.