بیگ بنگ: چارلز داروین در سال 1859، درخت جدید زندگی را در کتاب خود « منشاء انواع»، معرفی نمود. حالا، تیم تحقیقاتی دانشگاه راتگرز درصدد تغییر شکل درخت داروین است.

نمایش درخت زندگی در سال 2016

به گزارش بیگ بنگ، محققان می گویند: « عصر نوینی در علم، بدون وجود راهی روشن برای به تصویر کشیدن اثرات میکروب ها در سراسر درخت زندگی، ظهور کرده است. آنچه که مورد نیاز است، رویکردی میان رشته‌ای برای طبقه‌بندی زندگی است، این دسته بندی شامل گونه های بیشماری می شود که برای سلامتی و بقا به یکدیگر نیازمند هستند، مانند باکتری های گوناگونی که با انسان ها، مرجان ها، جلبک ها و گیاهان همزیستی دارد.»

پروفسور دانشگاه راتگرز، دِباشیش باتاکاریا، نویسنده ناظر مقاله می گوید: «به نظر ما، باکتری ها یا قارچ های مرتبط با یک گونۀ گیاهی در سامانه های فیلوژنتیک جداگانه(درختان حیات) را نباید طبقه‌بندی نمود، چرا که آنها کارگران فرگشت(تکامل) هستند. هدف این است که یک درخت زندگی دوبعدی را به چندبعدی تبدیل نماییم که شامل تعاملات بیولوژیکی بین گونه ها است.»

یک درخت زندگی دارای شاخه هایی است، که نشان می دهد چگونه شکل های متنوعی از زندگی، مانند باکتری، گیاهان و حیوانات فرگشت یافته و به یکدیگر وابسته هستند. بیشتر تنوع زیستی زمین را میکروب ها در بر میگیرند، که شامل باکتری، ویروس و قارچ می شوند؛ آنها اغلب با گیاهان، حیوانات و دیگر میزبانان، به شیوه های سودمند یا مضر در ارتباط هستند. اَشکالی از حیات که به لحاظ جسمی به هم متصل شده‌اند و باهم فرگشت یافته‌اند( مثلا، به هم وابسته‌اند) را موجودات هم زیست می نامند.

پروفسور باتاکاریا و همکارنشان از دانشگاه کلرادو، بولدر، راتگرز، باغ گیاه شناسی شیکاگو، مؤسسه میکروب شناسی آکادمی چینی، دانشگاه سون یات سن و مؤسسه ویروس شناسی ووهان، چارچوب جدید از درخت زندگی را پیشنهاد نمودند که شامل موجودات هم زیست می شود که آنها را SYMPHY نامیدند (کوتاه شدۀ فیلوژنتیک های موجودات هم زیست.)

محققان توضیح دادند: «ایده این است که از روش های محاسباتی پیشرفته برای ترسیم تصویری بسیار گسترده‌تر و جامع تر از فرگشت ارگانیسم ها و اکوسیستم ها استفاده شود. درخت زندگی که امروز وجود دارد، نمی تواند موجودات هم زیست را تشخیص داده و در برگیرد. در عوض، تا حد زیادی بر گونه های فردی و اعقاب، به این عنوان که آنها مستقل از شاخه های دیگر درخت زندگی هستند، تمرکز نموده است.»

«ما معتقدیم که یک درخت زندگی پیشرفته، اثرات گسترده و احتمالا دگرگون کننده ای بر بسیاری از زمینه های علم، فن‌آوری و جامعه خواهد داشت. این اثرات شامل رویکردهای جدیدی برای مقابله با مسائل زیست محیطی مانند گونه های مهاجم، سوخت های جایگزین و کشاورزی پایدار؛ روش های نوین طراحی و مهندسی ماشین آلات و ابزار؛ درک روشن از مشکلات سلامتی انسان؛ و رویکردهای نوین در خصوص ِ کشف داروها می شوند.»

پروفسور باتاکاریا افزود: «با اتصال ارگانیسم ها به شرکای میکروبی آنها، ما می توانیم شروع به تشخیص الگوهایی که گونه ها در شرایط خاص اکولوژیکی با هم مصاحبت می کنند، نماییم. به عنوان مثال، اگر یک میکروب مشابه، به ریشه های گیاهان بسیار متفاوتی که همۀ آنها در یک زیستگاه وجود دارند بپیوندد، به طور بالقوه می توانیم نسل جدیدی را شناسایی نماییم که در محیط شور، تاب می آورد و فشار را تحمل می کند، و اینکه می تواند برای کاشت گیاهان زراعی مورد استفاده قرار گیرد، این یک ویژگی ارزشمند است. به طور کلی، هرگونه پرسشی که می تواند از دانش انجمن های گونه های موجودات هم زیست بهره گیرد، می تواند با واژه SYMPHY مورد خطاب قرار گیرد.»

وی افزود: «در واقع ما درختانی که با درختان دیگر در حال تعامل باشد را در اختیار نداریم، و این نوع از شبکه به شما اجازه می دهد ارتباطات را در میان ارگانیزم های مختلف نشان داده و سپس قدرت تعاملات میان گونه ها را توصیف نمایید.» دانشمندان خواستار کمک مالی سازمان ها به کارگروه های محققان مختلف که طرح هایی برای ایجاد سامانه SYMPHY جدید ارائه می دهند، هستند.

پروفسور باتاکاریا گفت: «آنچه که ما می خواهیم به وضوح بر آن تأکید نماییم این است که ما در روند بی اعتبار نمودن داروین وارد نشدیم. ما داروین را یک قهرمان علمی می دانیم. فن‌آوری های نوین بینش های رادیکال جدیدی را برای دنیای پیچیده تعاملات میکروبی به ارمغان آورده‌اند، که نیازمند نگاه تازه ای به چگونگی طبقه‌بندی اَشکال حیات، فراتر از درخت های دو بعدی کلاسیک است.»

«ما همچنین باید تلاش نماییم تا تحقیقات نظامندی تحت چتر ِ SYMPHY را متحد سازیم تا ادارات با تخصص های مختلفی مانند زیست شناسی، گیاه شناسی، میکروب شناسی و حشره شناسی، برای نشان دادن اینکه چگونه تعاملات حیاتی بر تکامل گونه ها، محیط زیست و زیست شناسی اندام واره ای در کل، تأثر می گذارد، با هم به تعامل بپردازند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در Trends in Ecology and Evolution، منتشر شده است.

ترجمه: محبوبه معصوم نیا/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.