بیگ بنگ: دانشمندان اسرائیلی در آزمایشی جدید که با چند ماهی قرمز انجام شد، نشان دادند که وقتی حیوانات را از زیستگاه‌های خود خارج کنید هنوز هم می‌توانند راه خود را پیدا کنند.

Goldfish

با یک آزمایش عجیب دانشمندان ثابت کردند که حافظه ماهی قرمز سه ثانیه نیست. محققان به چند ماهی قرمز آموزش دادند که با یک مخزن رباتیک روی خشکی رانندگی کرده و مسیر خود را پیدا کنند. شش ماهی قرمز با موفقیت برای استفاده از یک وسیله نقلیه رباتیک آموزش دیدند و توانستند راه خود را در اتاق کوچک به سمت جایزه که غذایشان بود، بیابند. به گفته محققان، نتایج نشان می‌دهد که ماهی‌ها می‌توانند مهارت‌های ناوبری خود را با یک محیط زمینی کاملا متفاوت نیز تنظیم کنند.

محققان قصد داشتند دریابند اگر یک موجود را از محیط اصلی خود جدا کنند و در یک محیط متفاوت قرار دهند، آیا می‌تواند راه خود را پیدا کند و موقعیت‌یابی انجام دهد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد ماهی قرمزها توانایی شناختی برای یادگیری یک عمل پیچیده را دارند و شرایط خود را برای زندگی در محیط جدید وفق می‌دهند. آنها می‌توانند راه خود را به سمت غذا بیابند تا شرایط بقای خود را فراهم کنند. ویدئو را در زیر تماشا کنید:

محققان معتقدند ماهی‌ها دارای ظرفیت‌های غنی فراتر از ظرفیت ما برای بینایی، شنوایی، چشیدن و بوییدن هستند. حتی به نظر می‌رسد آنها از سیگنال‌های الکتریکی برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنند و ممکن است “خودآگاهی” داشته باشند. این یافته‌ها شایعات مربوط به ماهی قرمز و حافظه سه ثانیه‌ای آن را نیز رد می‌کند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Behavioural Brain Researchمنتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org , theguardian.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. مثل اینکه نویسنده کارتون ماهی قرمز من چیزی نزده بوده ماهی ها امکان شرارت هم میتونن داشته باشن پس

  2. WOW چه آزمایش جالبی دم دانشمندان اسرائیلی گرم…!!!
    واقعا دم هر انسان و هر سازمان و هر کشوری که برای پیشرفت علم تلاش میکنه گرم امیدوارم کشور هایی که در حال پسرفت روزانه هستن یاد بگیرن یکم از اینا.