بیگ بنگ: تندبادها در کره زمین به کجا می‌روند؟ «تندبادها» در اقیانوس اطلس گردباد و در اقیانوس آرام طوفان نامیده می‌شوند. این نقشه برجسته مسیر تمام تندبادهای اصلی را از سال ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۵ نشان می‌دهد.

StormPaths NHC

این نقشه به طور جغرافیایی نشان می‌دهد که تندبادها معمولا بر روی آب رخ می‌دهند که منطقی است، زیرا گرمای آبِ در حال تبخیر، باعث بیشتر شدن انرژی آنها می‌شود. همچنین این نقشه نشان می‌دهد که تندبادها هرگز از خط استوای زمین عبور نمی‌کنند و به ندرت به آن نزدیک می‌شوند، زیرا اثر کوریولیس در آنجا به صفر می‌رسد و تندبادها برای چرخش به اثر کوریولیس نیاز دارند.

اثر کوریولیس باعث می‌شود مسیرهای تندباد از خط استوا منحرف شود. اگرچه روندهای طولانی مدت همچنان موضوع تحقیق هستند، اما شواهد حاکی از آن است که به طور میانگین، طوفان‌ها طی ۳۰ سال گذشته در آتلانتیک شمالی قوی‌تر شده‌اند و قدرت آنها همچنان در حال افزایش است.

اثر کوریولیس یک شبه نیرو است که باعث انحراف اجسام در حال حرکت به بیرون از راستای خط راست، از دید یک ناظر درون یک دستگاه مرجع چرخان است. تأثیرات این نیرو را می‌توان به‌ وضوح در تعیین جهت جریانات جبهه‌های آب و هوایی سیارات دید. این اثر توسط “گاسپار گوستاو کوریولیس” مهندس و ریاضیدان فرانسوی در قرن ۱۹ میلادی کشف شد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.