بیگ بنگ: از مدت‌ها پیش دانشمندان بر این باور بودند که مغز دو راه برای یادگیری دارد. یکی از آنها یادگیری اجتنابی بوده که تنبیهی است، این یادگیری نوعی تجربه منفی است که مغز را برای پرهیز از تکرار اشتباهات آموزش می‌دهد. روش دیگر، یادگیری مبتنی بر پاداش است که مثبت و تقویت‌کننده بوده و باعث می‌شود مغز برای رسیدن به پاسخ درست، احساس دستیابی به پاداش داشته باشد.

mind_به همین منظور محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی طبق تحقیقی جدید دریافتند، اگر ذهن شما این شانس را داشته باشد که از شکست‌هایش درس بگیرد، می‌تواند آنها را به تجربیات مثبت در زندگی تبدیل کند. جورجیو کوریچلی، دانشیار روانشناسی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اظهار کرد: ما نشان دادیم که در شرایط خاص، زمانی که اطلاعات کافی برای اختصاصی کردن انتخابات بدست می‌آوریم، مغز ما بجای چرخش به سمت اجتناب کردن، اساسا به سمت تقویت شدن می‌رود.

محققان در این پژوهش، مجموعه‌ای از سوالات را برای 28 جوان که حدودا 26 سال داشتند مطرح کردند که آنها را برای به حداکثر رساندن سود با ارائه جواب درست به چالش می‌کشیدند. اگر آنها پاسخ غلط می‌دادند، پول از دست می‌دادند در حالی که پاسخ‌ها درست به آنها برای بدست آوردن پول کمک می‌کرد و یک کار آزمایی باعث می‌شد که مغز آنها با یادگیری اجتنابی، به سمت پاسخ غلط برود.

thinking-error-760x537کار آزمایی دوم منجر به یک واکنش یادگیری مبتنی بر پاداش بود و سومین کار آزمایی به آزمایش این امر می‌پرداخت که آیا شرکت‌کنندگان از اشتباهات خود درس گرفته بودند یا خیر. در دور سوم، شرکت‌کنندگان واکنش مثبت نشان دادند و مناطقی از مغزشان فعال شد که برخی دانشمندان آنها را «مدار پاداش» می‌نامند.

این آزمایش، از واکنش یادگیری مبتنی بر پاداش مغز تقلید می‌کرد و نقطه مقابل واکنش یادگیری اجتنابی بود. این فرآیند مشابه تجربه‌ای است که مغز در زمان احساس ندامت دارد. برای مثال در زمان ندامت، اگر کار اشتباهی انجام داده باشیم، ممکن است رفتار خود را در آینده تغییر دهیم. جزئیات این تحقیق در مجله Nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily