بیگ بنگ: آیا ما در گذشته زندگی می‌کنیم؟ یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که مغز انسان مثل یک ماشین زمان عمل کرده و ما را در 15 ثانیه قبل نگه می‌دارد. این کار کمک می‌کند تا جهانی باثبات داشته باشیم.

large

به گزارش بیگ بنگ، چشمان انسان به‌طور مداوم توسط حجم عظیمی از اطلاعات بصری(میلیون‌ها شکل، رنگ و حرکت همیشه در حال تغییر) بمباران می‌شود. درک این محرک‌ها برای مغز کار ساده‌ای نیست، بنابراین فرماندۀ بدن باید حقه‌هایی را اجرا کند.

یک مطالعه جدید با همکاری متخصصان روانشناسی از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و دانشگاه ابردین نشان می‌دهد که ممکن است انسان در گذشته زندگی کند تا بتواند یک دنیای پایدار را درک نماید.

مشاهدۀ دنیا 15 ثانیه پیش

“مارو مناسی” استادیار روانشناسی دانشگاه آبردین و “دیوید ویتنی” استاد روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی نوشتند که چشم‌ها به دلیل نور، زاویه دید، پلک زدن و حرکات بدن، به طور ثابت یک دنیای بصریِ در حال تغییر را مشاهده می‌کنند. با این حال “مغز” این دنیای به شدت شلوغ را «پایدار» می‌سازد. در یک مطالعۀ جدید، محققان از یک توهم بصری ناشناخته رونمایی کردند که نشان می‌دهد مغز دائماً در حال هموارسازی ادراکات در طول زمان است تا علی‌رغم دیدنِ یک شی متغیر، توهمی از پایداری را ایجاد کند.

مغز به طور خودکار ورودی بصری ما را در طول زمان پایدار می‌کند. در واقع، به جای تجزیه و تحلیل تک تک تصاویر بصری در یک لحظه معین، میانگین چیزی را که در ۱۵ ثانیه گذشته دیدیم، درک می‌کنیم. می‌توان گفت ما اطلاعات گذشته را بازیافت می‌کنیم، زیرا کارآمدتر، سریع‌تر هستند و نیاز به صرف انرژی کمتری دارند.

این یعنی مغز مثل یک ماشین زمان عمل می‌کند که با قرار دادنِ داده‌های ورودی هر 15 ثانیه در یک خاطره، انسان را به زمان گذشته می‌برد، در نتیجه انسان می‌تواند زندگی روزمره را مدیریت کند. محققان توضیح می‌دهند که اگر مغز دائماً در زمان واقعی به روز شود، با توجه به نوسانات ثابت در نور، سایه و حرکت، احساس هرج و مرج می‌کند.

در این آزمایش از صدها نفر خواسته شد که در ویدئو‌های تایم لپس ۳۰ ثانیه‌ای، نما‌های نزدیک از چهره‌هایی را که به صورت زمانی در سن تغییر شکل می‌دهند، مشاهده کنند.

هنگامی که از شرکت کنندگان خواسته شد تا سن چهره را در انتهای ویدئو بگویند، شرکت کنندگان تقریباً به طور مداوم سن چهره‌ای را که ۱۵ ثانیه قبل ارائه شده بود، گزارش کردند. در واقع، همانطور که ما ویدیو را تماشا می‌کنیم، به طور مداوم نسبت به تصاویر گذشته تمرکز نشان می‌دهیم و بنابراین مغز دائماً ما را به ده تا ۱۵ ثانیه قبلی (جایی که چهره جوان‌تر بود) می‌فرستد.

به جای دیدن آخرین تصویر در زمان واقعی، انسان‌ها در واقع نسخه‌های قبلی را می‌بینند، زیرا زمان تازه سازی مغز ما حدود ۱۵ ثانیه است؛ بنابراین این توهم نشان می‌دهد که پایدار کردن بصری در طول زمان می‌تواند به تثبیت ادراک کمک کند. کاری که مغز اساسا انجام می‌دهد به تعویق انداختن این ادارک است. پرداختن مداوم به تک تک عکس‌هایی که دریافت می‌شود کار بسیار زیادی است، بنابراین مغز به گذشته می‌چسبد، زیرا گذشته پیش‌بینی‌کننده خوبی برای زمان حال است.

از آنجایی که مغز دائماً به سمت گذشته تمایل دارد، این پیغام را می‌فرستند که طول عمر شی 10 تا 15 ثانیه است. این توهم نشان می‌دهد که هموارسازی بصری برای تثبیت ادراک رخ می‌دهد. اساساً مغز در حال به تعویق انداختن است، زیرا مدیریت دائمی تمامی داده‌های ورودی که دریافت می‌کند کار بسیار طاقت‌فرسایی است.

اثرات مثبت و منفیِ دیدن جهان 15 ثانیه دیرتر

محققان نوشتند که تحلیل دنیای پیرامون ما در زمان واقعی، دارای اثرات مثبت و منفی است. آنها توضیح دادند که احساسِ بمباران نشدن توسط داده‌های ورودی روزانه، بسیار عالی است. اما وقتی پردازش نشانه‌ها در زمان واقعی لازم باشد، پیامد‌های منفی را افزایش می‌دهد.

pfqyqy

مثلاً محققان دریافتند که رادیولوژیست‌ها باید بتوانند بر اساس تصاویر پرتو ایکسی که در زمان حال و گذشته می‌گیرند، تصمیم‌گیری کنند؛ این تصمیم ممکن است پیامدهای مهمی برای بیماران داشته باشد. در واقع کُندی سیستم‌ بصری، انسان را نسبت به تغییرات آنی کور می‌کند و این می‌تواند خطرناک باشد.

به طور کلی، مغز یک دنیای بصری پایدار ایجاد می‌کند، علی‌رغم اینکه نشانه‌های بصری را دیرتر می‌بیند. محققان خاطرنشان کردند که قضاوت‌ها بر اساس زمان حال انجام نمی‌شوند، بلکه به نشانه‌هایی از زمان گذشته(15 ثانیه قبل) بستگی دارند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Science منتشر شده است.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencetimes.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. اینجا منظور از مغز بخش خودآگاه است یا ناخودآگاه؟
    فکر کنم اگر منظور خودآگاه باشه یعنی زیر 15 ثانیه بر اساس غریزه و عادات عکس العمل و رفتار می کنیم
    دوستان کسی اطلاعاتی در این زمینه دارد؟

  2. من نفهمیدم چی شد….یعنی یک شکارچی پس چطور میتونه یه شکار در حال حرکت رو بزنه؟
    یا راننده فرمول یک چطوری واکنش هاس صدم ثانیه ای انجام میده؟

  3. ممنونم از شما خانم الله وردی خیلی مقاله جالب و مفیدی بود و شما هم بسیار خوب توضیحش داده بودید👏🌹🙏