بیگ بنگ: شیشه صحرای لیبی یک شیشه طبیعی است که در غرب مصر یافت شده و 29 میلیون سال پیش شکل گرفته است، هرچند منشا آن هنوز تحت بحث و بررسی قرار دارد: دو فرضیه‌ عمده در مورد تشکیل آن عبارتند از ذوب شدن توسط برخورد شهاب‎‌سنگ یا ذوب شدن توسط یک انفجار هوای جوی بزرگ. یک مطالعه جدید که توسط دو محقق اهل استرالیا و اتریش انجام شده این فرضیه را تأیید می‌کند که شیشه در صحرای لیبی در اثر برخورد شهاب‌سنگ ساخته شده است.

image Libyan Desert Glassبه گزارش بیگ بنگ، دکتر آرون کاووسی از دانشگاه کورتین و همکارش پروفسور کریستین کوئبرل از موزه تاریخ طبیعی اتریش و دانشگاه وین دانه‌های کوچک زیرکون معدنی در نمونه‌های شیشۀ صحرا را تحت بررسی قرار دادند. دکتر کاووسی گفت: «زیرکن در شیشه شواهدی از حضور سابقِ یک مادۀ معدنی پرفشار به نام ریدیت را نشان داد که فقط در حین یک برخورد شهاب‌سنگ تولید می‌شود. این ماده موضوع بحث‌های مداوم بوده که آیا شیشه در حین برخورد شهاب‌سنگ تشکیل شده یا در حین یک انفجار هوایی تشکیل شده، یعنی وقتی اشیاء نزدیک زمین منفجر می‌شوند و انرژی در جو زمین ته‌نشین می‌شود.»

وی افزود: «هم برخورد شهاب‌سنگ و هم انفجارات هوا می‌توانند منجر به ذوب‌شدگی شوند، هر چند فقط برخوردهای شهاب‌سنگ امواج شوک را تولید می‌کنند که باعث تشکیل مواد معدنی پرفشار می‌شود، بنابراین شواهد ریدیت سابق تأیید می‌کند که این ماده در نتیجۀ برخورد یک شهاب‌سنگ ساخته شده است.» این ایده که شیشه در حین یک انفجار هوای جوی بزرگ تشکیل شده پس از انفجار هوا در چلیابینسک در سال 2013 شهرت پیدا کرد. این انفجار هوا باعث آسیب شدید به اموال و آسیب به انسان‌ها شد اما منجر به ذوب شدن مواد سطحی نشد.

دکتر کاووسی گفت: «مدل‌های قبلی نشان دادند که شیشه در صحرای لیبی یک انفجار هوای کلاس 100Mt بزرگ را نشان می‌دهد، اما نتایج ما حاکی از آن است که این مسئله صحت ندارد. برخوردهای شهاب‌سنگ رویدادهایی فاجعه‌بار هستند اما شایع نیستند. انفجارات هوا به طور مکررتر رخ می‌دهد، اما اکنون می‌دانیم که نباید یک رویداد تشکیل شیشه در صحرای لیبی را در آیندۀ نزدیک انتظار داشته باشیم که تا حدی ما را آرام می‌کند.» یافته‌های این مقاله در مجله‌ Geology منتشر شده است.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.