بیگ بنگ: مطالعه­ ای جدید نشان می­ دهد میزان فتوسنتز در دو قرن گذشته افزایش قابل ملاحظه­ ای داشته است. زندگی بر روی زمین به فتوسنتز بستگی دارد که آنرا می­ توان عمل تبدیل نور ِ خورشید به غذا توسط برگ گیاهان تعریف کرد. اما محاسبه میزان شدت این عمل به صورت کلی، تا به امروز غیرممکن نشان می داد.

به گزارش بیگ بنگ، همانطور که این مطالعات جدید نشان می دهد، برخی فعالیت­ های انسانی باعث تسریع و برخی از این فعالیت­ ها نیز باعث کُند شدن فتوسنتز در زمین شده است. الیوت کمپبل استاد مهندسی محیط­ زیست دانشگاه کالیفرنیا گفت: «مطالعات قبلی فقط مناطق و دوره ­های زمانی محدودی را پوشش می­ داد. ما شروع به جمع ­آوری اطلاعاتی از تمام کرۀ زمین کردیم که مدت طولانی را نیز تحت پوشش خود دارد.»

کمپبل و همکارانش افزایش میزان فتوسنتز را در دو قرن گذشته 30 درصد تخمین زدند. محققان نیز میزان کربونیل سولفید در لایه­ های برف قطب شمال را اندازه­ گیری کردند. کروبنیل سولفید از خانواده کربن دی اکسید می­ باشد که توسط گیاهان از هوای موجود در سطح زمین زدوده شده است. این مطالعۀ جدید در جستجوی دلیل برای این افزایش میزان فتوسنتز نبوده است. اما مدل­های رایانه­ ای چند عامل برای این افزایش سطح فتوسنتز ارائه دادند که همۀ آنها به گرمایش جهانی منتهی می­ شوند. این دلایل عبارت اند از: افزایش میزان کربن دی اکسید در جو، طولانی­ تر شدن فصول و آلودگی نیتروژن.

افزایش میزان فتوسنتز و رشد گیاهان می­ تواند به سیستم انباشت کربن کرۀ زمین کمک کند، اما افزایش میزان کربن دی اکسید حاصل از گلخانه­ های انسانی باعث شده که زمین در این امر نتواند موفق باشد. “جو بری” از نویسندگان این مقاله افزود: «افزایش میزان فتوسنتز زمین نتوانسته اثرات مصرف سوخت­ های فسیلی را جبران کند. ترمزهای طبیعت نیز در امر کاهش میزان کربن دی اکسید چندان کاری از دستشان بر نمی­ آید. بنابراین یافتن راه حلی برای کاهش میزان کربن دی اکسید در جو فقط به ما بستگی دارد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature منتشر شده است.

ترجمه: رضا کاظمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.