بیگ بنگ: ابزارهای جدید مدلسازی آماری به دانشمندان اجازه می‌دهد تا تکامل یا فرگشت گونه‌های میکروب‌ها را در قسمت‌های مختلف بدن ردیابی کنند. تحقیقات نشان می دهد انواع میکروب‌ها، در قسمت‌های مختلفی از بدن ِ انسان ساکن شده و جزئی از همان قسمتِ بدن می‌شوند.

به گزارش بیگ بنگ، بر اساس نتایج تحقیقات جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه دوک انجام شده، میکروب‌ها با سازگار شدن با ارگان‌های بدن، مثل: بینی، اندام‌ تناسلی و دل و روده به گونه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. لورانس آ.دیوید، استادیار ژنتیک مولکولی و میکروبیولوژی دانشگاه دوک گفت:« در طی یک دهه‌ی اخیر علاقه‌ی زیادی به توسعه‌ی پروبیوتیک‌ها و استفاده از باکتری‌های مفید برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها وجود داشته است. تحلیل‌های ما پنجره‌ای جدید به فهم نحوه‌ی سازگار شدن باکتری‌های مختلف و فرگشت آنها است که به پیش بینی موثرتر احتمال زنده‌ماندن گونه‌های مختلف باکتری‌ها برای  تاثیر گذاشتن بر روند بیماری ها کمک کننده است.»

مطالعات زیادی حاکی از تاثیرات مهم و نقش زیاد میکروب‌ها در جنبه‌های مختلف سلامتی انسان می‌باشند. اما فهم چگونگی فرگشت میکروب‌ها و ساکن شدن در انواع سیستم‌های بیولوژیکی انسان از مغز تا دستگاه گوارش کار دشواری است. یکی از مشکلات اصلی، اندازه‌گیری چگونگی تاثیر تغییر در فروانی یک گونه از باکتری‌ها بر روی گونه‌های دیگر است. محققان دانشگاه دوک با استفاده از مدلی که برای تحلیل نسبت مواد معدنی در سنگ‌ها استفاده می‌شود، راه حلی برای این مشکل پیدا کرده‌اند.

محققان مدل خود را با اطلاعات توالی میکروبی، اطلاعات مربوط به هرگونه و جایگاه آنها در شجره‌نامه مقداردهی کردند. محققان در مقاله‌ی خود توضیح دادند که استراتژی استفاده شده، مدل‌های آماری و فلوژنتیکی را ترکیب می‌کند تا بر چالش‌های داده‌ی ترکیبی فائق آیند و به بینش‌هایی فرگشتی در مورد جوامع میکروبی دست پیدا کنند. شبیه‌سازی‌های آماری آنها تاثیر تغییرات در فراوانی باکتری‌ها بر فرگشت میکرو‌ب‌ها در قسمت‌های مختلفی از بدن را نشان داد.

جاستین سیلورمن، دانشجوی دکترا که در آزمایشگاه دیوید کار می‌کند می‌گوید: «این تکنیک جعبه‌ابزاری شگرف از روش‌های آماری را گشوده است که پیش از این استفاده نشده بود اما اکنون می‌توان از آن برای آنالیز داده‌های میکروبیوم استفاده کرد.» دیوید و سیلورمن با استفاده از ابزار آماری خود داده‌های توالی باکتریایی از پروژه‌ی میکروبیوم انسان را آنالیز کرده‌اند. آنها گروهی از باکتری‌های استروپتوکوک را کشف کردند که اخیرا از خویشاوندان خود که در قسمت‌های دهان، کام، زبان، گلو، لوزه، لثه و پلاک ساکن است منشعب شده است. محققان امیدوارند یافته‌های آنان که در مجله‌ی eLife ‌ منتشر شده، در کشف درمان‌های میکروبی جدید برای مشکلات سلامتی انسان کمک کننده باشند.