نئاندرتال‌ها می‌توانستند آتش روشن کنند!

بیگ بنگ: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها به رعد و برق و آتش سوزی‌های طبیعی برای روشن کردن آتش وابسته نبودند. و در واقع این خویشاوندان اولیه انسان‌ها قادر بودند خودشان، آتش مورد نیاز خود را برافروزند. اندرو سورنسن، یکی از متخصصان عرصه باستان شناسی، می‌گوید: «توانایی بر افروختن آتش سبب می‌شد که نئاندرتال‌ها زندگی راحت‌تری داشته باشند.»
Neanderthals could start their own fires new research provesبه گزارش بیگ بنگ، هنگامی که محققان توانستند آثار  میکروسکوپی به جای مانده از سنگ تبر چخماق را در سایت‌های باستان‌شناسی نئاندرتال‌ها بیابند، به راحتی آثار به جای مانده از استفاده از این سنگ چخماق‌ها در محیط زندگی آنها یافت شد. اندرو سورنسن، استاد دانشگاه لیدن گفت:«من این نوع آثار را در آزمایشات قبلی‌ام مشاهده کردم، این آثار زمانی به جای می‌مانند که شما سعی کنید با به هم ساییدن سنگ چخماق و سنگ آتش زنه جرقه درست کنید.»

با این حال، سنگ چخماق بسیار قدیمی‌تر از ابزارهای آتش زنه‌ای بود که سورنسن قبلا به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته بود. در آزمایشگاه، محققان از تصویربرداری پیشرفته برای تکمیل نشانه‌های میکروسکوپی منحصر به فرد یافت شده استفاده کردند. این تصاویر کنگره‌های C شکل، و همچنین شیارهای موازی را نشان می‌داد که تمامشان دال بر به هم ساییدن سنگ‌های آتش زنه برای ایجاد آتش بود. سورنسن و همکارانش همین آثار میکروسکوپی را در چندین سنگ چخماق مربوط به ۵۰۰۰۰ سال پیش یافتند که، نشان می‌داد عمل روشن نمودن آتش برای نئاندرتال‌ها امری عادی بوده است.

سورنسن در این خصوص می‌گوید: «داشتن توانایی ایجاد آتش باعث می‌شد که نئاندرتال‌ها زندگی راحت‌تری داشته باشند. در واقع ما حدس می‌زدیم که نئاندرتال‌ها به این مهارت دست یافته باشند اما در موردش مردد بودیم. یافته‌های این مطالعه که در مجله  Scientific Reports منتشر شده، نشان می‌دهد نئاندرتال‌‌ها دارای توانایی‌های تکنیکی مشابه انسان‌های اولیه بودند.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه / سایت علمی بیگ بنگ

وب سایت بیگ بنگ یک سایت علمی، تحقیقاتی میباشد که توسط تعدادی از علاقمندان به علم و دانش اداره می شود. این سایت از اواخر سال 1391 تاکنون به فعالیت خود در این حوزه ادامه داده است.

ما هم میتونیم تنها به کره ماه بریم یا حداکثر مریخ