بیگ بنگ: پژوهشگران دایره‎های سنگی اسرارآمیزی در اعماق غاری در فرانسه کشف کرده‎اند که به احتمال قوی ساخته دست نئاندرتال‎ها بوده است. کشف اخیر نشان می‎دهد که دانشمندان تاکنون تا چه حد قابلیت‌های اجداد کهن انسانی را دست‌کم می‌گرفته‌اند.

سازه‎ها در اعماق غاری کشف شده‎اند، جایی که نور وجود ندارد
سازه‎ها در اعماق غاری کشف شده‎اند، جایی که نور وجود ندارد

به گزارش BBC، این سازه‎های بیضی شکل از صدها استالاگمیت، رسوبات آهکی که به صورت ستون‎های مخروطی شکل در کف غارها به وجود می آیند، درست شده است. روش‌های تاریخ‌گذاری نشان می‌دهد که استالاگمیت‌ها ۱۷۵ هزار سال پیش از جا کنده شده‌اند. آثاری از وجود آتش نیز در غار مشاهده شده است. این سازه‌ها در غار برونیکل در جنوب غربی فرانسه کشف شده‎اند.

قطعات استالاگمیت‌ها تقریبا به یک اندازه بریده شده و طوری کنار هم چیده شده‌اند که مجموعه‌ای بیضی شکل به بلندی ۴۰ سانتیمتر را تشکیل دهند. پژوهشگران در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که یافتن این سازه‎ها در عمق ۳۳۶ متری غار نشان می‌دهد که انسان‎های نخستین با محیط زیست زیرزمینی آشنایی کامل داشته‌اند و این به نوبه خود “گامی مهم در نزدیک شدن به شیوه زندگی و رفتاری انسان مدرن است”.

تصویر سه بعدی از سازه‌های دایره‌ای که پژوهشگران درست کرده‎اند
تصویر سه بعدی از سازه‌های دایره‌ای که پژوهشگران درست کرده‎اند

ژاک ژوبرت، از دانشگاه بوردو که یکی از محققان است می‌گوید این دایره‌های سنگی خود به خود به وجود نیامده‎اند و توسط جاندارانی مانند خرس و گرگ که استخوان‎هایشان در دهانه غار پیدا شده است نیز روی هم چیده نشده‌اند. به گفته او: « آنها قطعا ساخته دست انسان است.» او در ادامه گفت که نئاندرتال‌ها حتما “پروژه‎ای” در نظر داشته اند که به اعماق غار، جایی که هیچ نوری وجود ندارد رفته‎اند. «آنها احتمالا به طور گروهی برای بررسی اعماق غار به آنجا رفته، با استفاده از آتش آنجا را روشن کرده و با همکاری یکدیگر این حلقه‌ها را ساخته‌اند.»

پروفسور کریس استرنیگر از موزه علوم طبیعی در لندن کشف تازه را “چشمگیر” توصیف کرد و گفت که شرایط آب و هوا در زمان ساخت این دایره‌های سنگی بسیار سرد بوده و احتمالا نئاندرتال‎ها برای فرار از سرمای طاقت فرسا به قعر غار پناه می‌بردند. پروفسور استرینگر که خود در روند این تحقیقات دخیل نبوده، تاکید کرد که به تحقیقات بیشتری نیاز هست تا معلوم شود آیا این غار پناهگاهی موقت بوده یا انسان‌های نخستین عموما از غارها به عنوان سرپناه استفاده می‌کردند. نتایج این تحقیقات در نشریه نیچر (Nature) منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. با سپاس برای نوشته باارزشتان
    گونه ما و نئاندرتالها با هم آمیزش داشتند ولی اکثر باروری های حاصل از این آمیزش ها منجر به زایمان های موفق نمیشدند و به دلایل مختلف نوزادی به دنیا نمی آمد و یا به سن بلوغ و باروری نمی رسید…
    نئاندرتال ها اجداد ما نبودند حتی اگر اجداد ما با آنان آمیزش داشته باشند چون از دو گونه متفاوت هستیم و از لحاظ ژنتیکی متفاوت هستیم علیرغم همه شباهت هایی که داریم
    آنها پسرعموهای فرگشتی ما هستند

    1. ولیکن در کاوشهای اخیر مشخص شده که بیشتر افراد غیر آفریقایی درصدی هر چند کم از ژنهای نئاندرتال در خزانه ژنهای خود دارند و این یعنی اتفاقا آمیزشهای موفقیت آمیزی با اجداد انسان امروزی داشتند

    1. نئاندرتال ها با نسل انسان های امروزی زمانیکه از آفریقا بیرون اومدند، آمیزش داشتند در نتیجه، اجداد ما محسوب میشن