بیگ بنگ: سازمان فضایی آمریکا (ناسا) درگذشت «کاترین جانسون» ریاضی‌دان این سازمان در سن ۱۰۱ سالگی را تسلیت گفت. این سازمان در توییتی اعلام کرد که از درگذشت جانسون ریاضی دان مشهور این سازمان ناراحت هستیم.

dimsناسا در واکنش به فوت “کاترین جانسون” در بیانیه‌ای نوشت: میراث عالی او را که باعث رفع موانع نژادی و اجتماعی شده است، گرامی می‌داریم. ما در ناسا، هیچ‌گاه شجاعت و قدرت رهبری وی را فراموش نخواهیم کرد. ما پیرامون میراث به‌جای مانده از جانسون کار خواهیم کرد و به طورخستگی‌ناپذیری به کار خود ادامه می‌دهیم تا به افرادی که در افزایش پتانسیل‌های انسانی سهیم هستند، کمک کنیم.

کاترین جانسون، یک فیزیکدان آمریکایی – آفریقایی بود که در اوایل به‌کارگیری رایانه‌ها با ناسا همکاری می‌کرد. وی به‌خاطر دقت در محاسبات فضانوردی معروف بود و دهه‌ها، کارهای فنی در ناسا انجام داد. در طول این زمان، مسیرهای پرتابی، زمان پرتاب‌ها و مسیرهای اضطراری برگشت بسیاری از پروازها را انجام می داد. کاترین جانسون در سال ۱۹۶۹ محاسبات پرواز به ماه با «آپولو ۱۱»  را نیز انجام داد.

ca times.brightspotcdn.com“کاترین جانسون” در طول دوران فعالیتش با تبعیض جنسیتی و نژادی روبه‌رو شد، اما می‌دانست که به تیم تحقیقاتی تعلق دارد. شاید بتوان گفت، “جانسون” به دلیل کمک به ناسا برای آماده‌سازی ماموریت مداری “جان گلن” شناخته شده است. وی در سال ۱۹۱۸ میلادی در غرب ایالت ویرجینیا به دنیا آمد و استعداد ریاضیش را از همان سال‌های کودکی نشان داد. “جانسون” در سال ۱۹۳۷ میلادی، با کسب بالاترین افتخارات در ریاضی و فرانسه در سن ۱۸ سالگی فارغ‌التحصیل شد.

وی در سال ۱۹۶۰ میلادی به همکاری در پروژه پروازهای فضایی مداری پرداخت و بعنوان نویسنده تحقیق معرفی شد و تا پایان عمر در نوشتن ۲۶ مقاله علمی همکاری کرد. در سال ۲۰۱۵ میلادی، “باراک اوباما” رئیس‌جمهور سابق آمریکا، به وی نشان افتخار آزادی رئیس‌جمهوری را اعطا کرد. در اواخر ماه گذشته، نهاد زنان سازمان ملل ۷ دانشمند زن تاثیرگذار دنیا را معرفی کرد که “کاترین جانسون” یکی از آن‌ها بود.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. فیلم hidden figures به زندگی این بانوی نابغه میپردازد
    توصیه میکنم شما هم ببینید تا یکی از دلایل پیشرفت ناسا در زمینه فضا نوردی رو متوجه بشین

  2. اگه اشتباه نکنم به گفته ی پروفسور فیروز نادری چیزی حدود یک درصد دانشمندای ناسا ایرانی هستن