بیگ بنگ: می‌دانید که ناراحتی چگونه حسی است. اما تا همین اواخر، دانشمندان علوم اعصاب در مورد اینکه احساس حزن از دیدگاه علمی چه شکلی است، اطلاعات کمی داشتند.

researchers found sadness looks like brain xبه گزارش بیگ بنگ، آنها می‌دانستند که بخشی از مغز به نام آمیگدال، در این حس نقش دارد، اما اسکن‌های مغزی آنقدر سریع نبود که بتواند آنچه در طول نوسانات لحظه به لحظه‌ای در حالت احساسی رخ می‌دهد را ضبط کند.

اشک‌ها نمی‌ریزند

وقتی تیمی از محققان در دانشگاه کالیفرنیا از 21 بیمار مبتلا به صرع خواستند تا خلق و خوی خود را بنویسند، آن مسئله تغییر کرد. هریک از آن بیماران قبلاً به سیم‌های کوچکی که فعالیت مغز آنها را نظارت می‌کرد، مجهز شده بودند، که جستجوی الگوهای بین فعالین مغزی و خلق و خوی آنها را برای این تیم آسان می‌ساخت. این محققان در مقاله جدید خود که در مجلۀ Cell منتشر شد، یافتة غیرمنتظره‌ای را گزارش کردند.

آنها در اکثر بیماران، متوجه ارتباطی بین ناراحتی و مدار عصبی خاصی شدند که آمیگدال، که به نوسانات عاطفی می‌پردازد، را به هیپوکامپوس، که به ذخیره‌سازی خاطرات کمک می‌کند، متصل کند. پژوهشگر ویکاس سوهال گفت که ارتباط بین ناراحتی و به یاد آوردن چیزهای بدی که برای ما اتفاق افتاده است، معقول به نظر می‌رسد- گرچه هنوز تأیید نشده که واقعاً این اتفاق می‌افتد یا خیر.

در واقع، هنوز مشخص نیست که آیا مدار بین احساس و حافظه موجب احساس ناراحتی می‌شود یا دلیل دیگری دارد. با این حال، سوهال گفت که امیدوار است یافتة آنها، در قالب توضیح جدیدی برای چیزی که در طول زمان‌های غم و اندوه رخ می‌دهد، برای بیماران راحتی به ارمغان آورد: «از نظر من، به عنوان یک روانپزشک، فوق‌العاده قدرتمند است که بتوانیم به بیماران بگوییم “هی، من می‌دانم وقتی شما احساس ناراحتی می‌کنید چه چیزی در مغز شما رخ می‌دهد.»

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.