بیگ بنگ: سازمان فضایی آمریکا، ناسا و سازمان امنیت هسته‌ای این کشور با امضای قراردادی تصمیم گرفتند همکاری در مورد سامانه دفاع سیاره‌ای برای کره زمین را شروع کنند. هدف از این همکاری شناخت راه‌های بهتر برای منحرف کردن اجرام آسمانی از مسیر حرکت آنها به سوی کره زمین است. اگر اجرام آسمانی بزرگ به مناطق پرجمعیت اصابت کنند تلفات شدیدی برجا خواهند گذاشت.

در پرداختن به خطر ناشی از اصابت اجرام آسمانی به کره زمین و احتمال نابودی سیاره ما، هالیوود با ساختن فیلم‌های پرهیجان پر از ابرقهرمان، موشک و انفجارهای هسته‌ای همیشه از نهادهای دولتی آمریکا پیش‌تر بوده‌ است اما ظاهرا نهادهای دولتی نیز اکنون به فکر اقدام افتاده‌اند. حرکت اجرام آسمانی سرگردان و احتمال اصابت آنها به کره زمین موضوع جدیدی نیست. اما از سال ۲۰۱۳ و پس از اصابت یک شهاب‌سنگ 7 هزار تنی که قطر آن حدود ۲۰ متر بود، به شهر چلیابینسک در روسیه و مجروح شدن حدود هزار و ۵۰۰ نفر که اکثر آنها به خاطر خرد و پرتاب شدن شیشه پنجره‌ها زخمی شدند، این خطر جدی‌‌تر تلقی می‌شود.

ناسا و آژانس امنیت هسته‌ای آمریکا از مدت‌ها پیش هر یک به طور جداگانه وقوع چنین خطراتی را مطالعه کرده‌اند. آنها حرکات اجرام فضایی را زیر نظر گرفته، موشک‌های مناسب برای ردیابی مسیر حرکت آنها ساخته و با استفاده از الگوهای کامپیوتری، احتمال استفاده از انفجارهای هسته‌ای برای خرد کردن شهاب‌سنگ‌های بزرگ را بررسی کرده‌اند. اما اکنون تحت تاثیر حساسیت بیشتر افکار عمومی و توجه بخش خصوصی به خطرات ناشی از اصابت اجرام آسمانی به کره زمین به نظر می‌رسد که نهادهایی مثل ناسا و سازمان امنیت هسته‌ای آمریکا طرح‌های خود را در این زمینه گسترش داده‌اند.

همزمان با آغاز همکاری میان این دو نهاد روش‌های جدیدی نیز برای اطلاع‌رسانی و آگاهی مردم از این مسئله راه‌اندازی شده‌است. یک نمونه آن وب‌سایت جدید ناساست که به علاقه‌مندان امکان می‌دهد به بخشی از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این نهاد از حرکت اجرام آسمانی دسترسی پیدا کنند. در ۳۰ ژوئن سال ۱۹۰۸ اصابت یک شهاب‌سنگ به نقطه‌ای در سیبری بیش از هزار کیلومتر مربع از جنگل‌های منطقه را نابود کرد و مورد سال ۲۰۱۳ نیز نشان می‌دهد که اصابت اجرام فضایی به زمین یک خطر بالقوه است.

0F7D742200000578-3135279-image-a-52_1435012367321بسیاری از اخترشناسان معتقدند که اجرام آسمانی پیش از نزدیک شدن به فضای کره زمین خرد می‌شوند و به این خاطر بعید است جرم آسمانی بزرگی به زمین برسد. با این همه سازمان ناسا در یکی از تازه‌ترین بیانیه‌های خود در این زمینه تاکید می‌کند که برای پرهیز از وقوع تلفات انسانی علاوه بر ردیابی و پیش‌بینی مسیر حرکت شهاب‌سنگ‌ها، باید سامانه‌ای برای هشدار و اطلاع‌رسانی راه‌اندازی کرد که قبل از اصابت این اجرام بتواند تخلیه اهالی منطقه را به انجام برساند.

یکی از مباحث مهمی که در روش‌های حفاظت از سیاره زمین مطرح شده استفاده از انفجارهای اتمی برای منحرف کردن شهاب‌سنگ‌ها از مسیر حرکت آنهاست. مقامات ناسا و سازمان امنیت هسته‌ای آمریکا در این مورد اظهار نظر رسمی نکرده‌اند. اما گروهی از دانشمندان معتقدند که فارغ از درست و یا غلط بودن این روش، باید در مورد آن بررسی‌های لازم صورت بگیرد تا پیش از وقوع هر حادثه‌ای تصمیم درست اتخاذ شود.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: nytimes , huffingtonpost

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.