بیگ بنگ: به نظر می‌رسد نامرئی کردن متعلق به قلمرو هری پاتر می‌باشند اما حال از لحاظ فنی این قضیه امکان‌پذیر است. محققانی از دانشگاه صنعتی وین در اتریش فرایندی را توسعه داده‌اند که با تاباندن یک الگوی موج تطبیقی به یک ماده‌ امکان عبور امواج نور از آن را فراهم می‌کند و باعث مخفی شدن آن از دید می‌شود. این تکنیک را می‌توان در آینده برای ساخت یک ردای نامرئی به کار برد و ممکن است به همان طریق بر روی امواج صوتی نیز کار کند.

به گزارش بیگ بنگ، ما اشیاء را از طریق امواج نوری منعکس شده از سطح آنها که به شبکیه‌ی چشم می‌رسد می‌بینیم. تلاش‌های پیشین صورت گرفته برای ساخت ردای نامرئی بر اساس همین قانون بوده و تلاش کرده‌اند تا مسیر نور را خمیده کرده تا از کنار جسم بگذرند اما این تکنیک فقط بر روی اجسام کوچک کاربرد داشته و گاهی سبب به وجود آمدن مصنوعات بصری همچون سوسو زدن نور می‌شود.

آندره براندستر که از نویسندگان همکار این مطالعه است می‌گوید: « ما نمی‌خواستیم مسیر امواج نور را عوض کنیم یا با نمایش‌های اضافی آن را بازسازی کنیم. هدف ما هدایت نور اصلی از میان شی است مثل حالتی که شی اصلا وجود ندارد. این به نظر عجیب می‌آید اما با مواد خاص و با استفاده از تکنولوژی موج خاص ما، این امکان کاملا وجود دارد.»

موادی که تیم بر روی آن کار می‌کرد تحت شرایط معمولی نور را جذب کرده و مات به نظر می‌رسد. اما این مواد از لحاظ بصری فعال می‌باشند و این بدان معناست که وقتی به آنها انرژی وارد می‌شود می‌درخشند و اگر درخشش این مواد را با دقت کنترل کنیم، امکان عبور امواج از آنها فراهم می‌شود. کنستانتینوس مارکیس از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: « نکته‌ی مهم این است که انرژی را به گونه‌ای منتقل کنیم که نور در نقاط کاملا درستی تقویت شده در حالی که در نقاط دیگر ماده امکان جذب آن وجود داشته باشد. برای رسیدن به این باید پرتویی با الگوی کاملا درست از بالا به ماده تابانده شود. این کار را می‌توان با یک ویدیو پروژکتور استاندارد اما با رزولوشن بالاتر انجام داد.»

نور به دلیل الگوی بی‌نظمی‌های ماده از سطج یک جسم پراکنده می‌شود بنابراین برای عبور نور لازم است الگوی تابانده شده کاملا با الگوی ماده متناسب باشد و پراکنده شدن نور را متوقف کند. استفان روتر از نویسندگان این مقاله می‌گوید:« از نظر ریاضیاتی سریعا نمی‌توان تشخیص داد که پیدا کردن این الگو کاملا امکان پذیر است یا نه. هر جسمی که بخواهیم نامرئی کنیم لازم است تا بسته به جزئیات میکروسکوپی فرایند پراکنده کردن نور آن، با الگوی خاص خودش به آن نور تابانده شود. روشی که ما ایجاد کرده‌ایم امکان محاسبه‌ی الگوی درست برای هر میزان پراکندگی نور را فراهم می‌کند.»

تیم دانشگاه صنعتی وین تاکنون تکنیک را فقط در شبیه‌سازی‌های کامپیوتری به کار برده‌اند اما قدم بعدی امتحان کردن آن در آزمایشات عملی است. در تئوری این مدل باید برای پنهان کردن صوت نیز به همین صورت عمل کند بنابراین محققان می‌گویند ممکن است پیش از امواج نوری آن را بر روی امواج صوتی امتحان کنند. این مطالعه در مجله‌ی  Light: Sciences and Applications منتشر شده است.

ترجمه: معصومه رحیمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: newatlas.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.