بیگ بنگ: جدول تناوبی عناصر به تازگی پذیرای چهار عنصر جدید به نام‌های نیهونیوم، مسکوویوم، تنسین و اوگانسون شده‌ است،‌ عناصری که مدت‌ها پیش کشف شده‌اند اما به تازگی نامگذاری شده‌اند.

periodic-table-131203براساس گزارش CNN به نقل از همشهری، اين عناصر تا پيش از اين با اعداد اتمي‌شان شناخته مي‌شدند، 113، 115، 117 و 118. اما نام‌هاي جديد نيز دائمي نيستند و براي پنج ماه به صورت موقتي مورد استفاده قرار خواهدند گرفت تا زماني كه نام‌ها به صورت رسمي اعلام شوند. اين عناصر را اتحاديه بين‌المللي شيمي محض و كاربردي(IUPAC) در دسامبر سال 2015 به رسميت شناخت و افزوده شدن آنها به جدول تناوبي هفتمين رديف اين جدول را نيز تكميل كرد.

اسامي عناصر با راهنمايي IUPAC توسط كاشفان آنها پيشنهاد شده ‌است و اكنون اين اسامي تا نوامبر سال 2016 مورد بازبيني عمومي قرار خواهند گرفت. اين اسامي براساس سنت قديمي نامگذاري براساس مفاهيم و شخصيت‌هاي اساطيري از قبيل اجرام كيهاني، يا مواد معدني مشابه، يك مكان جغرافيايي، يك دانشمند يا يكي از ويژگي‌هاي عنصر انتخاب شده‌اند. قانون ديگر اين است كه اسامي بايد به ium يا ine يا on ختم شوند. اتحاديه بين‌المللي شيمي محض همچنين ترجيح مي‌دهد اين اسامي در زبان‌هاي اصلي جهان قابل ترجمه باشند.

شيميدانان ديگر به سختي در تلاشند تا عناصر جديدي را كه رديف هشتم جدول تناوبي را به خود اشغال خواهند كرد را كشف كنند. عناصر جديد در آزمايشگاه ساخته شده‌اند و در طبيعت وجود ندارند. تا پيش از اين عناصر نام‌هايي موقتي و چند نماد در جدول تناوبي بودند زيرا اثبات وجود آنها به دليل فروپاشي سريعي كه دارند،‌ تقريبا غير ممكن بود. عنصر 113 اولين بار در ژاپن كشف شد از اين رو نام نيهونيوم براي آن انتخاب شد،‌نيهون يكي از شيوه‌هاي گفتن نام ژاپن در زبان ژاپني بوده و به معني سرزمين خورشيد تابان است.

عناصر 115، 117 و 118 توسط گروهي از شيميدانان روسي آمريكايي در لابراتوار ملي اوك ريج در تنسي و لابراتوار لارنس ليورمور در كاليفرنيا كشف شدند. نام‌هاي مسكوويوم و تنسين از اين رو با هدف تاكيد بر مكان كشف اين دو عنصر انتخاب شده‌اند. اوگانسون نيز نام خود را از نام دانشمند مشهور روس يوري اوگانسيان كه در زمينه كشف عناصر سنگين پيشگام بود برگرفته‌ است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: cnn.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه