بیگ بنگ: در بسیاری از مطالعات، اثرات نور بر ریتم های شبانه روزی گیاهان و حیوانات به بررسی رسیده است، حتی انسان ها. اما در مطالعات اندکی اثرات مستقیم نور بر خواب تحلیل گشته است.

از آنجا که ماهی های خوش خط و خال ” نور تراوا ” هستند، محققان توانستند نحوه تاثیرگذاری نور و تاریکی را بر نشانگرهای زیستی پروتئین عصبی بررسی کرده و الگوهای خواب را تغییر بدهند.

به گزارش بیگ بنگ، محققان در مؤسسه فناوری کالیفرنیا عزم خود را برای بررسی نحوه تاثیر گذاری مستقیم نور بر خواب جزم کرده اند. دانشمندان میخواستند بدانند چرا تاریکی خواب آور است و چرا نور میتواند بر خواب عمیق اثر منفی بگذارد. آزمایشات مرکز آزمایشگاهی کلتک از یک پروتئین عصبی حساس به نور پرده برداشت که نقشی کلیدی در حفظ تعادل مناسب میان خواب و بیداری ایفا می کند. محققی به نام دیوید پروبر اعلام کرد: محققان قبلا گیرنده های نوری را در چشم شناسایی کرده بودند که برای اثر مستقیم نور بر خواب و بیداری لازم است. ما درصدد پی بردن به این مسئله بودیم که مغز چگونه از این اطلاعات بصری برای تاثیر گذاستن بر خواب استفاده می کند.

محققان در آزمایشگاه ، پروتئین مغزی Prok2 را با نشانگرهای زیست نوری در مدل های ماهی خوش خالدار کنار هم قرار دادند. ماهی خالدار دارای الگوی خواب و بیداری شبیه به انسان می باشد. آنها نور تراوا نیز هستند و این عامل باعث تسهیل در بازبینی فعالیت عصبی می شود. دانشمندان ماهی های خالدار زیادی را به منظور بیان پروتئین Prok2 دستکاری کردند. ماهی هایی با میزان Prok2 زیاد در طول روز خوابیده و شب ها بیدار بودند. این اثرات به نور خارجی بستگی داشت، نه ریتم شبانه روزی. ماهی های خالدار با گیرنده های جهش یافته Prok2 از اثرات برعکس برخوردار بودند. الگوهای خواب و بیداری آنها کمتر تحت تاثیر نور قرار می گرفت.

پروبر خاطر نشان کرد: اگرچه حیوانات فعال در روز از قبیل ماهی خالدار زمان زیادی را به خواب در شب و بیداری در روز اختصاص می دهند، اما در طول روز هم چرت می زنند و گاها در شب هم بیدار می شوند؛ مشابه با بسیاری از انسان ها. نتایج مطالعات ما نشان می دهد که میزان پروتئین Prok2 نقشی اساسی در ایجاد تعادلی صحیح میان خواب و بیداری در طول روز و شب دارد. محققان در بررسی های بعدی شان دریافتند Prok2 بر سایر پروتئین های مهم برای الگو های خواب مثل پروتئین گالانين نیز تاثیر می گذارد. نور و تاریکی خلل کمتری در الگوهای خواب ماهی های خالدار ایجاد کردند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Neuron منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. ” دانشمندان میخواستند بدانند چرا تاریکی خواب آور است و چرا نور میتواند بر خواب عمیق اثر منفی بگذارد ”
    اصلا این فرض اولیه دانشمدا اشتباهه, و دنبال پیدا کردن جواب برای یه سوال اشتباه هستن.
    همه ی ما دیدم توی پرنور ترین مکان ها هم افراد خواب آلود میشن یا به خواب میرن
    و خود تاریکی هم خواب آور نیست، خود من مدت طولانی توی تاریکی باشم صرفا به دلیل اینکه تاریکه دچارخواب آلودگی نمیشم
    احتمالا درمورد گیاهان و حیوانات این تحقیقات درست باشه اما برای انسان ها خیلی پیچیده تره