بیگ بنگ: گروهی از محققان کشف تازه‌ای ارائه کردند که می‌تواند جزر و مد میدان مغناطیسی‌ای که از حیات در کرۀ زمین محافظت می‌کند را توضیح دهد.

coreبه گزارش بیگ بنگ، طبق این مطالعه آلیاژهای آهن مذاب که حاوی سیلیسیم و اکسیژن است، دو مایعی را تشکیل می‌دهند که شرایط مشابهی با هسته سیارۀ زمین دارد. این فرآیند نامتقارن است و این گروه ِ تحقیقاتی آن را به سس سالاد تشبیه کردند.

سارا آروسون، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ییل، اظهار داشت: «ما در زندگی روزمره اغلب شاهد نامتقارنی مایعات هستیم، مانند وقتی روغن و سرکه در سس سالاد از هم جدا می‌شوند. شگفت‌آور است که وقتی اتم‌ها با نیروی بسیار زیاد در فشارهای شدید ِ هسته زمین به هم بسیار نزدیک می شوند، جداسازی فاز مایع می‌تواند رخ دهد.»

هسته زمین مثل سس سالاد است

در زیر سطح زمین، هستۀ بیرونی قرار دارد. هسته بیرونی یک لایه سیال است که عمدتاً از آهن و نیکل تشکیل شده است. هستۀ بیرونی با ضخامت 2000 کیلومتر، علت وجود میدان مغناطیسی زمین است. میدان مغناطیسی توسط همرفتی که در هستۀ بیرونی رخ می‌دهد، به وجود می‌آید. سیالات داغ عمدتاً به خوبی با هم مخلوط می‌شوند، اما لایه جداگانه‌ای نیز در بالا وجود دارد که امواج لرزه‌ای روی آن، نسبت به بقیۀ قسمت‌های هسته بیرونی، با سرعت آهسته‌تری حرکت می‌کنند.

Earths Core Shares Odd Similarity With Salad Dressingآروسون و همکارانش در این مطالعه، با استفاده از آزمایشات سلول سندان-الماس با لیزر گرمایشی (به منظور تقلید فشارهای بسیار زیاد زیر سطح زمین) و شبیه‌سازی‌های کامپیوتری، شرایط درون هسته بیرونی زمین را بازتولید کردند. آنها دو لایه مایع نشان دادند: مایع اول، مایع آهن- سیلیسیم ضداکسیژن و مایع دوم، مایع آهن- سیلیسیم- اکسیژن بود. مایع دوم چگالی کمتری داشت یعنی در بالا قرار می‌گرفت و لاۀ مجزای خود را تشکیل می‌داد.

طبق گفتۀ محققان، این آزمایش اثباتی برای آلیاژهای آهنِ نامتقارن که لایه‌های هستۀ بیرونی را تشکیل می‌دهند، می‌باشد. کانانی کی.ام. لیم، دانشیار دنشگاه ییل، می‌گوید: «این مطالعه برای اولین‌بار آلیاژهای فلزی مذاب ناهم‌آمیز (غیرقابل اختلاط) را در چنین شرایط فوق‌العاده‌ای مشاهده کرد؛ بدین معنی که نامتقارنی در مذاب‌های فلزی در فشارهای بسیار زیاد هم شایع است.»

درک میدان مغناطیسی زمین

دانشمندان ادعا کردند که این مطالعه درک بهتری از میدان مغناطیسی زمین، شرایط زمین در گذشته و وقتی که زمین هنوز جوان بود، و چگونگی تکامل زمین در طول تاریخ، ارائه می‌دهد. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

منبع: techtimes.com