بیگ بنگ: دانشمندان زمان تشکیل هسته ی جامد ِ آهنی زمین را در فاصله زمانی یک میلیارد تا یک و نیم میلیارد سال پیش اعلام کردند. محققان معتقدند که شکل گیری این هسته داخلی که به اندازه ی سیاره پلوتو است، به زمان منجمد و جدا شدن آن از هسته آهنی و مذاب خارجی بر می گردد.

image_2479-Earth-Inner-Coreبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، این ارقام جدید، دقیق ترین تاریخ تعیین شده برای هسته ی داخلی زمین است که عمیق ترین لایه را تشکیل می دهد. پیش از این تخمین زده می شد که هسته داخلی زمین 0.5 میلیارد تا دو میلیارد سال پیش تشکیل شده باشد. توجه زیاد محققان به هسته داخلی به این دلیل است که این بخش مسئول حوزه مغناطیسی زمین می باشد، حوزه مغناطیسی زمین را می توان سپری برای مراقبت از انسان ها در برابر بادهای خورشیدی و اشعه های مضر دانست.

یک گروه بین المللی از دانشمندان به ریاست دانشکده علوم زیست محیطی دانشگاه لیورپول، سوابق مغناطیسی سنگ های آذرین باستانی را تجزیه و تحلیل کردند و متوجه تقویت قابل توجه حوزه مغناطیسی زمین در فاصله زمانی یک میلیارد تا یک و نیم میلیارد سال پیش شدند. آنها معتقدند که تقویت میدان مغناطیسی نشانه ای از اولین پیدایش آهن منجمد در مرکز زمین و مرحله ای است که هسته داخلی جامد برای اولین بار شروع به انجماد و جدا شدن از هسته مذاب خارجی کرد.

هسته داخلی زمین در 2900 کیلومتری زیر پای انسان ها قرار دارد، بنابراین بررسی مستقیم آن ناممکن است. براساس مطالعات لرزه نگاری، هسته داخلی زمین، اساسا یک توپ جامد با شعاع حدود 1220 کیلومتر است که حدود 70 درصد شعاع ماه می باشد.

earth-layersاعتقاد بر این است که این هسته از آلیاژ نیکل و آهن تشکیل شده و دمای آن تقریبا به اندازه دمای سطح خورشید یعنی حدود 5400 درجه سانتی گراد است. بر این اساس، هم اکنون تخمین زده می شود که هسته داخلی زمین میان یک میلیارد تا یک و نیم میلیارد سال پیش، به وجود آمده است.

یافته های این مطالعه همچنین نشان می دهد که هسته داخلی جامد زمین با نرخ متوسط تقریبا یک میلی متر در سال در حال رشد است، موضوعی که بر اطلاعات ما در مورد حوزه مغناطیسی زمین تاثیر می گذارد. این یافته ها که در مجله Nature منتشر شده، نشان می دهد که حوزه مغناطیسی زمین که انرژی آن حاصل چرخش آهن مایع در هسته خارجی در حدود سه هزار کیلومتری زیر پوسته زمین است، همچنان قوی باقی خواهد ماند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: Live science