بیگ بنگ: آنالیزهای جدید از باکتری موجود در آب شیرین نشان می‌دهند که برخی روابط همزیستی به دلیل اجبار باعث وارد شدن آسیب می‌شوند و بیش از آنکه یک تبادل آزاد باشد مشابه یک وضعیت گروگانگیری است.

به گزارش بیگ بنگ، پلی نوکلئوباکترها یک نوع از باکتری‌های آب شیرین است که در داخل مژک داران اپولئوتید زندگی می‌کنند. این جانداران گروهی از پروتوزای‌های تک سلولی می‌باشد. ویتوریو باسکارو، زیست شناس دانشگاه بریتیش کلمبیا، گفت: «بیشتر مردم فکر می‌کنند همزیستی به معنای تکامل به سوی یک هارمونی است، یک تعادل کامل بین دو شریک. اگرچه میزبان برای زنده ماندن نیاز به باکتری دارد اما باکتری از این رابطه سود چندانی نمی برد.»

پژوهشگران متوجه شدند پروتوزای‌ها باکتری‌ها را اسیر کرده و پس از یک بازه‌ی زمانی آن را رها کرده و به دنبال یک جایگزین جدید می‌گردند. پاتریک کیلینگ، میکروبیولوژیستی از دانشگاه بریتیش کلمبیا  می‌گوید: «مثل زمانی که لباس‌هایتان را عوض می‌کنید آنها نیز عوض می‌شوند. تا زمانی که همزیست قابل استفاده است از آن استفاده کرده و سپس آن را با یک همزیست جدید‌تر جایگزین می‌کنند.»

زمانی که باسکارو و همکارانش توالی ژنوم باکتری موجود در اپولئوتید را به دست آوردند متوجه شدند باکتری‌های اسیر شده ژن‌های خود را به صورت تصادفی تغییر می‌دهند. آنها به جای تکامل برای سازگار شدن داخل میزبان پروتوزای خود  از نظر ژنتیکی خراب می‌شوند. به بیان ساده باکتری‌ها در یک رابطه‌ی ناسالم می‌باشند و به نظر می‌رسد توان ترک این رابطه را ندارند. کیلینگ می‌گوید: «این رابطه از نظر من بیشتر مشابه با بند مرگ است تا یک همکاری. این همزیستی به صورت کوتاه مدت امن است و مواد غذایی مورد نیاز باکتری را تامین می‌کند، اما مکان مناسبی برای ماندن نیست.» محققان جزئیات پژوهش خود را در مجله‌ی Nature Ecology and Evolution منتشر کردند.