هوش بیشتر با اتصالات عصبی کمتر مرتبط است!

بیگ بنگ: افراد فوق‌العاده هوشمند ممکن است داشتن نورون‌های عصبی بیشتر را به رخ افرادی با هوش متوسط بکشند، اما دانشمندان بتازگی اثبات کردند که مغز افراد هوشمند دارای ارتباطات عصبی کمتری است.

به گزارش بیگ بنگ، دانشمندان علوم اعصاب آلمان، آزمایشات IQ خود را بر روی ۲۵۹ مرد و زن آلمانی انجام دادند و تصاویری را از مغز آنها تهیه کردند. تست‌ها مقیاس‌هایی از هوش هر یک از شرکت‌کنندگان را مورد سنجش قرار داد. همچنین این تحقیق، همبستگی قویی بین تعداد دندریت‌های قشر مغزی و هوش افراد را نشان می‌دهد. شرکت کنندگان هوشمندتر، ارتباطات عصبی کمتری در قشر مغزی خود داشتند.

محققان در بررسی‌های خود که شامل نمرات IQ و تصاویر مغزی ۵۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان بود، این ارتباط را تایید نمودند. ارهان ژنس، محقق دانشگاه بوستون در این خصوص گفت:«فرضیه ما این بود که مغزهای بزرگتر دارای نورون‌های بیشتری هستند و در نتیجه، قدرت محاسباتی بیشتری دارند. با این حال، مطالعات قبلی نشان داده‌اند که مغز انسان‌های هوشمند، فعالیت‌های عصبی کمتری را در طی آزمایش نسبت به افراد کم هوش‌تر نشان می‌دهد. در واقع مغزهای هوشمند دارای اتصالات نورونی ضعیف و در عین حال کارآمدی هستند. بنابراین، آنها عملکرد بالای روانی را با وجود اتصالات نورونی ضعیف، نشان می‌دهند.»

یافته‌های این مطالعه که در مجله Nature Communications منتشر شده، نشان می‌دهد؛ تفاوت‌های بسیار کم در سطوح میکروسکوپی مغز می‌تواند تمایزات قابل توجهی را از لحاظ قابلیت و عملکرد ایجاد نماید. مطالعات قبلی ارتباط بین طول و عایقسازی اتصالات دندریت را با توانایی شناختی یک فرد نشان داده بودند.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ

وب سایت بیگ بنگ یک سایت علمی، تحقیقاتی میباشد که توسط تعدادی از علاقمندان به علم و دانش اداره می شود. این سایت از اواخر سال 1391 تاکنون به فعالیت خود در این حوزه ادامه داده است.

1. مینا گفت:

این موضوع از دید خوبی بیان نشده است … این مشاهدات می تواند نتیجه این باشد که افراد با هوش متوسط فقط روی موضوعات محدودی تمرکز می کنند و باعث میشه ارتباطات بیشتری شکل بگیره ولی افراد با هوش بالاتر در زمینه های بیشتری کنکاش انجام می دهند…