بیگ بنگ: 200.000 سال پیش،در عصر تغییرات چشمگیر آب و هوایی، انسان های هوشمندی (انسان های مدرن) در آفریقا تکامل پیدا کردند. چندین دانشمندِ پیشرو این پرسش را مطرح می کنند: آیا گونه های انسانی وارد تکاملی جدید یعنی نقطه ی عطف پس بیولوژیکی می شوند؟

Artificial intelligence

به گزارش بیگ بنگ، پائول دیویس، اهل بریتانیا، فیزیکدان نظری، کیهان شناس، زیست شناس نجومی و رئیس مرکزِ فراتر از مفاهیم بنیادی علم در دانشگاه ایالت آریزونا بیان می کند: «هر بیگانه ای که جهان را سیر و سیاحت می کند یک ماشین توانمندِ هوش مصنوعی ( Al) است. نه تنها ماشین ها بهتر می توانند به مدت طولانی در معرض فشار قرار گیرند، بلکه پتانسیل آن را دارند تا هوش را فراتر از ظرفیت مغز انسان توسعه دهند. دیویس در کتاب «سکوت وهم آور» می نویسند: «به نظرم به احتمال زیاد– در واقع اجتناب ناپذیر است –هوش بیولوژیکی فقط پدیده ای خیالی ، یعنی فازی زودگذر در تکامل جهان است. اگر تاکنون با هوشِ فراتر از عالم خاکی (محیط زمین) روبه رو شده باشیم، به نظرم احتمالش بسیار زیاد است که ماهیتی پس بیولوژیکی ( بعد از هوش بیولوژیکی ) داشته باشد.»

در تحقیق حاضر بر روی زندگیِ پیشرفته ی فراتر از عالم خاکی، متخصصانِSETI ( جستجوی هوش فرا زمینی ) معتقدند که افراد عجیب و غریب ترجیح می دهند بیگانگانِی با هوش مصنوعی را شناسایی کنند تا زندگی بیولوژیکی را، چون فاصله زمانی فناوریِ توسعه ی رادیویی و هوش مصنوعیِ بیگانگان کوتاه است.

artificial_intelligence

سِت شوستاک، منجم ارشدِ SETI می گوید: «اگر بتوانیم ماشینی با ظرفیت ذهنی یک انسان بسازیم، آنگاه ظرف پنج سال، جانشینش هوشمندتر از تمام انسانیت است. هر جامعه ای وقتی این فناوری را اختراع کند و در تماس با جهان هستی قرار گیرد می تواند این فناوری را فقط در طی چند صد سال دورتر از تغییر الگوی تواناییِ حسی به هوش مصنوعی بدل کند. به نظرم حداقل می توانیم چند درصد اندک از زمان خود را صرفِ مشاهده ی راهنمایی هایی کنیم که احتمالأ از لحاظ هوش بیولوژیکی جذاب ترین راهنمایی ها نیستند اما در این صورت شاید ماشین های حساس مقاومت نشان دهند.»

شوستاک معتقد است که SETI باید تحقیقاتش را در مورد همسایگیِ غنیِ ماده و انرژی در ستارگان داغ، سیاه چاله ها و ستارگان نوترونی در نظر بگیرد. قبل از سال 2020، پیش بینی می شود که دانشمندان ربات های هوشمندی را راه اندازی و پرتاب کنند تا جهان را برایمان جستجو کنند. ماشین های ET ( موجودات فرا زمینی ) به طور بی نهایت هوشمندتر و ماندگارتر از هوش بیولوژیکی که آنها را ساخته هستند. «جستجوی رباتیک احتمالأ برای همیشه پیشگامِ جستجوی انسان در فضای دور دست است.»

منبع: dailygalaxy

1. نظر من در مورد هوش مصنوعی با تمام دنیا فرق داره!!!!به زودی مغز بشر روی روباتها سوار خواهد شد تغییرکالبد میدهیم با پیشرفتهای حوضه هوش مصنوعی هربار قسمتی جدید به مغز ما پیوند خواهد خورد و انقدر پیش خواهد رفت که بشر هر روز قدرتمند تر خواهد شد واماده تسخیر جهان میگردد!!!!نظر شما چیه؟؟؟؟

2. ای بابا همه چی داره خوب پیش میره به غیر از این قضیه هوش مصنوعی خیلی باهاش مخالفم اگه قراره در چند صدسال اینده رباط های هوش مصنوعی برن جهان خارج رو بگردن و کشف کنندو فلانو غیره یا دیگه اونارو بکنیم نگهبانو جنگنده و نوکر کلفتو یا بشن دانشمندو خلاصه هرکاری که ما میکنیم حالا اونا به جای ما انجام بدن اونم در سطح خیلی بالاتری ازما دیگه انسان به چه دردی میخوره نابودی خودمون رو رقم زدیم اینطوری تکاملمون در چند ملیون سال اینده اگه وجود داشته باشیم البته یعنی به هزار دلیل مختلف نابود نشده باشیم میشیم یه مشت ادم چاق کوتوله بی مصرف که از جاشون هم نمیتونند بلند شن شایدم به اونجاها نرسه و تصمیم به نابودی ما بگیرن چون حالا از نظر اونها ما خالقهای عقب افتاده ای هستیم که سعی در کنترل کردن اونها داریم در هر صورت ترجیح یدم اگه هوش مصنوعی قراره خلق شه اولا به صورت شکل شمایل انسانی نباشه و بعد این که کاملا وابسته به انسان و در کنترل ما باشند یعنی یه طوری حس انسان دوستانه بالایی در هوش اونها قرار بدیم گمونم به غیر از اینها باشه میشه قضیه اون یارو که خوشی زد زیر دلش خودشو نابود کرد میشه قضیه ما انسانها.خلاصه هوش مصنوعی که اینا میخوان بسازن اصلا جالب نیست واسه بشریت ترجیح میدم در اینده با یه مشت فضایی خیلی پیشرفته بجنگم تا یه مشت هوش مصنوعی که حالا از ما پیشی گرفتن و قصد نابودی مارو دارن.

3. سلام و خسته نباشید
    میشه لطفاً یک مثال ملموس در مورد مقوله “یادگیری” در هوش مصنوعی ذکر کنید که در واقع الان وجود داشته باشه؟ منظورم اینه که مثالی بزنید و در اون مثال رباط چیزی را یاد گرفته باشد.
    ممنون

4. بعد از چندين دهه از کشف دي ان اي که ماده وراثتي موجودات به استثنا برخي ويروسها بتازگي در ماه گذشته کشف شد که اين مواد وراثتي تنها با يک نوع کد کار نميکنند بلکه يک زبان يا کد واسطه بر روي اين کد اوليه وجود دارد که دستورالعمل نحوه کنترل ژن ها براي سلولها را شرح ميدهد. دي ان اي از چهار آمينو اسيد ساخته شده که دوبدو با هم زوج ميشوند و دو رشته دي ان اي بوجود مي آورند و در انسان 23 عدد از آن در هسته هر سلول هست که به آن کروموزوم مي‌گويند و هر گروه از اين آمينو اسيدهاي زوج شده يک کد به وجود مي آورند که به آن کدون گفته مي‌شود و کل کدون ها 64 تاست يعني دي ان اي با سيستم کدينگ 64 تايي رمزگذلري شده مانند يک کامپيوتر 64 بيتي. و اين کدون ها در ترکيب با هم ژن ها را مي‌سازند. حدود فقط پانزده درصد ژن ها دستورالعمل ساخت پروتعيين هاست و 85 درصد اختصاص به توضيح شرايطي که اين پروتعيين ها بايستي ساخته شود مربوط مي‌گردد. تعداد کل ژن ها را حدود شصت هزار تخمين ميزنند. تا اينجاي قضيه همه چيز مشخص بود ولي موضوع جديد اين است که 85 درصد ديگر کدون هاي توضيح دهنده در ترکيب باهم يک کدينگ جديد مي‌سازند يعني يک زبان دومي بر روي زبان اول و اين ما را متوجه اين شگفتي ميکند که مهندسي دي ان اي انسان چقدر دقيق ميباشد. هنوز ااختلاف هاي اين زبان دوم در موجودات مختلف بررسي نشده ولي به نظر اين نوع کدينگ هست که دستورالعمل ساخت سلولهاي انسان را مجزا ميکند.

5. این یه چیز خیلی مشخص و واضحیه : آینده بشر در دست روباتهای با هوشی در حد هوش انسانی