بیگ بنگ: بر اساس تحلیل جدید محققان ویتامین B3، توسط شهاب‌سنگ‌های غنی از کربن وارد زمین باستانی شده است. این دستاورد پژوهش تازه ایست که با سرمایه گذاری ناسا انجام گرفته است.

نتایج حاصله موید این نظریه هستند که منشا حیات شاید توسط ذخیره‌ای از مولکول‌های کلیدی که در فضا خلق شده‌اند، پشتیبانی شده باشد و اینکه چنین مولکول‌هایی توسط برخوردهای دنباله‌دار و شهاب‌سنگ‌ها به زمین آمده‌اند. فضا سرشار از پرتوهایی است که از ستارگان نزدیک، و نیز از رویدادهای خشونت بار اعماق فضا مانند انفجار ستارگان یا بلعیده شدن ماده توسط سیاهچاله ها گسیلیده می شوند. این تابش ها می توانسته اند بر توان واکنش های شیمیایی در ابری که منظومه شمسی خورشیدی را پدید آورد افزوده باشند.

سیارک ها و دنباله دارها به عنوان بازمانده های کمابیش دست نخورده ای که از روزگار پیدایش منظومۀ شمسی به جا مانده اند می توانند مدت کوتاهی پس از پیدایششان، در اثر واکنش های شیمیایی درون آب مایع دگرگون شوند. این اجرام در زمان رشد و بزرگ تر شدن، با مواد پرتوزای رادیواکتیو موجود در سحابی منظومه شمسی با هم ترکیب شدند و واکنش آنها احتمالا مولکول های زیستی مهمی مانند ویتامین B3 را پدید آوردند.

crushing_meteorite_from_side_0کارن اسمیت در آزمایشگاه اختر زیست شناسی گودارد ناسا در حال شکستن و بررسی شهاب سنگها

کارن اسمیت از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا که نویسنده ی اصلی این پژوهش میباشد گفت: «ویتامین B3 که به نام اسید نیکوتین یا نیاسین هم شناخته می شود، یک ماده ی پیش ساز NAD (نیکوتین آمید آدنین دی‌نوکلئوتید) است، برای متابولیسم حیاتی بوده و منشا آن احتمالا بسیار باستانی است.» وی می گوید: «ارزش گذاری بر روی پیوند میان شهابسنگ ها و ریشه ی زندگی همواره کار سختی بوده؛ برای نمونه، پژوهش های پیشین نشان داده اند که ویتامین B3 می توانسته به گونه ای غیر-بیولوژیکی روی زمین باستانی پدید آمده باشد، ولی این امکان هست که یک منبع افزوده شده ی ویتامین B3 هم به فرآیند پیدایش آن کمک کرده باشد.»

این نخستین بار نیست که چنین ویتامینی در شهاب‌سنگ‌ها کشف شده‌ است؛ در سال 2001 تیمی به رهبری ساندرا پیزارلو از دانشگاه ایالتی آریزونا، این مولفه را به همراه مولکول‌های مرتبط به نام «اسیدهای کربوکسیلیک پیریدین» در شهاب‌سنگ Tagish Lake کشف کردند. در مطالعه جدید «آزمایشگاه تحلیلی اختر‌زیست‌شناسی» گودارد، دانشمندان نمونه‌هایی از هشت شهاب‌سنگ غنی از کربن موسوم به «نمونه شهاب سنگ کربن نوع CM-2» را تحلیل کردند و دریافتند ویتامین B3 در آن‌ها در سطوحی از 30 تا 600 بخش در میلیارد وجود دارد.

پژوهش این دانشمند و همکارانش در مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا در مجله Geochimica et Cosmochimica Acta منتشر شده است.

مطالعه بیشتر در: nasa