پیشگویی آینده‌ نگرانه نیکولا تسلا

8
4153

بیگ بنگ: نیکولا تسلا دانشمند مشهور صربستانی-آمریکایی قرن بیستم بود که به خاطر طراحی سیستم تامین برق جریان متناوب به شهرت زیادی دست پیدا کرد.

نیکولا تسلا (1856-1943)
نیکولا تسلا (۱۸۵۶-۱۹۴۳)

براساس گزارش تایم به نقل از همشهری، این مهندس مشهور می‌توانست به هشت زبان زنده جهان صحبت کند، از حافظه‌ای باورنکردنی برخوردار بود و تا زمان مرگش ۳۰۰ اختراع را به نام خود ثبت کرده‌ بود. نام او را ایلان ماسک برای شرکت و خودروی برقی مشهورش انتخاب کرده و لری‌پیج بنیانگذار شرکت گوگل بارها و بارها او را الهام‌ بخش توصیف کرده‌ است.

به نظر می‌رسد این دانشمند نابغه در سال ۱۹۲۶ و در مصاحبه‌ای اختراع اسمارت‌فون‌ها را پیشگویی کرده‌ بود. در این مصاحبه که توسط جان.بی.کندی انجام شده،‌ تسلا می‌گوید: « زمانی که فناوری بی‌سیم به خوبی در سرتاسر جهان فراگیر شود، به مغزی بزرگ تبدیل خواهد‌ شد، همه‌ چیز به جزئی از یک کل حقیقی و موزون تبدیل می شود. ما باید بتوانیم در لحظه و فارغ از بُعد فاصله با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم. علاوه بر این، از طریق تلویزیون و یا تلفن باید بتوانید یکدیگر را به همان وضوح و کیفیت ببینیم که در ملاقات‌های رو در رو می‌بینیم،‌ حتی اگر فاصله چند هزار کیلومتری میانمان وجود داشته باشد؛ و ابزاری که به ما چنین توانی را خواهد داد به شکلی حیرت آور در مقایسه با تلفن‌های امروز ساده تر خواهند بود، تا اندازه‌ای که می‌توان آن را درون جیب یک جلیقه حمل کرد.»

پیش‌گویی‌ های آگاهانه تسلا که تقریبا یک قرن پیش بیان شده، به تازگی در وبلاگ bigthink بازنشر داده شده‌ است. تسلا در ادامه این مصاحبه پیشگویی آینده‌ نگرانه دیگری نیز انجام داده و می‌گوید در نهایت زنان بر مردان برتری خواهند یافت: « تلاش‌های زنان در راستای برابری جنسیتی به نظم جنسیتی جدیدی منجر خواهد شد، که در آن زنان برتر خواهند بود. اثبات برابری و پس از آن برتری زنان به واسطه تقلید سطحی فیزیکی زنان از مردان رخ نخواهد داد،‌ بلکه هشیاری و خیزش خرد زنان به این امر منتهی خواهد شد.»

تسلا به خاطر پیش‌گویی‌های آینده نگرانه‌اش در قرن بیستم شهرت بسیاری به دست آورد. نیاز به چنین دیدگاه‌های آینده‌ نگرانه‌ای امروزه به شدت احساس می‌شود. براساس گزارش فوربس، شاید یکی از حرفه‌های آینده،‌ توانایی در پیش‌بینی و تحلیل آینده باشد. در همین راستا شرکت اینتل برایان دیوید جانسون را به استخدام خود در آورده است تا با تلفیق ادبیات علمی تخیلی، مردم‌شناسی و مطالعات مصرف روند آینده شرکت را پیش‌بینی کند. همچنین متخصص آینده‌نگر و نو آوری به نام جیم کرول نیز به مشتریانی مانند موتورولا،‌ والت‌ دیزنی و شرکت مک‌کینزی مشاوره‌ هایی برای بهبود روند فعالیتشان در آینده می‌ دهد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: Time.com

8 دیدگاه‌ها

1. یه پیشنهاد داشتم،اگه امکان داره کاناله تلگرامتون هم راه اندازی کنبد،مطمعنا افراد خیلی زیادی از این روش با پیجتون اشنا میشن و به اطلاعات خیلیا افزایش پیدا میکنه

2. با این نوشته ها شان تسلا رو پایین نیارین !!!!
    تسلا دانشمند بزرگی بود یا بهتر بگم مهندس بزرگ ، الهام بخش تمامی مهندسان برق … تسلاها و داووینچی ها خیلی جلوتر از زمانه خودشون حرکت کردن طوری که اگر بسیاری ازاین دست دانشمندان هم عصر هم میشدن به کمک هم میتونستن دنیا رو از این چیزی که هست در طول چند دهه ، قرن ها به جلو ببرن .
    نظریه های تسلا همچنان بکر و تخیلی به نظر میرسن ولی با پیشرفت هر روزه علم هر روز واقعی و واقعی تر میشن طوری که انگار آینده در همین خلاصه میشه … دانشمندان بزرگی در ۲۰۰ سال اخیر ظهور کردن که به کمک هم تونستن بشر رو به اینجا برسونن ، بماند که شاید کمتر از ۱۰% یافته ها و علمشون به صورت کاربردی در اختیار عموم مردم قرار گرفت و بسیاری از یافته هاشون به صورت محرمانه دردسترس عده ی کمی از دانشمندان و محققان اون هم برای مقاصد خاص قرار گرفته .
    امثال تسلا خیلی چیزها رو کشف میکردن که حتی از نظر خودشون شاید بخشی از یک آزمایش محسوب میشده که دانشمند یا مهندس دیگری در اونطرف دنیا این رو به عنوان یک اختراع بزرگ به نام خودشون ثبت میکردن، چرا ؟ چون تسلاها و انشتین ها و … دنبال این بازی ها نبودن و به فکر ایده هایی بزرگ بودن که زندگی بشر رو متحول میکرده و از دید انسان های اون زمان چیزی جز وهم و تخیل نبوده ولی الان بشر حسرت داشتن حتی یک سال بیشتر این انسان های بزرگ داره چرا که به ازای یک سال رشد بیشتر اون ها ما ۱۰ ها سال یا بیشتر به جلو میرفتیم .