بیگ بنگ: گروهی از پژوهشگران شبکه های نوری دانشگاه لندن کالج (University College London) رکورد جهانی تازه ای را برای سریع ترین انتقال داده های دیجیتال بین یک ارسال کننده و دریافت کننده ثبت کرده اند. به عنوان بخشی از پژوهش بر روی محدودیت های ظرفیت در سیستم های انتقال نوری، این گروه توانست به سرعت ِ بالای 1.125 ترابیت بر ثانیه برسد.

e_27به گزارش بیگ بنگ، برای وصف این یافته به نوعی که استفاده کنندگان از شبکه متوجه آن شوند، پژوهشگر هدایت کننده این پژوهش دکتر رابرت ماهر در یک نشست خبری گفت:« این سرعت، دانلود تمام سری های گیم آف ترونز را در یک ثانیه ممکن می سازد.» در گزارشی پژوهشگران نشان دادند که چگونه این دستاورد خارق العاده را ممکن ساختند. گروه آنها کارش را ابتدا با طراحی نظریه ی اطلاعات و پردازش سیگنال های دیجیتال آغاز کرد تا سیستم ارتباط نوری خود را بسازد.

پژوهشگران این سیستم را مجهز به 15 کانال مختلف کردند که می توانستند آنها را با یکدیگر ادغام کنند تا یک اَبَر-کانال بسازند که اطلاعات را به اَبَر-دریافت کننده در سوی دیگر انتقال می داد. نتیجه کار این بود که سرعت انتقال داده نزدیک به 50000 بار سریع تر از میانگین پهنای باند در انگلستان شد. با پیدا کردن راهی برای پیوند دادن چندین کانال به یک سیگنال قدرتمند، ماهر و همکارانش بر این باورند که دری را به روی شهرها، کشورها و یک روز حتی قاره ها گشوده اند تا حجم عظیمی از داده ها را با سرعت های زیاد انتقال دهند.

اما شاید هنوز با رویای رسیدن به این سرعت ها در مسافت های طولانی فاصله داشته باشیم. دانشمندان برای این پژوهش از اتصال مستقیم انتقال دهنده به گیرنده بهره بردند. گام بعدی آنها متصل کردن آنها با هزاران کیلومتر از فیبر نوری است. جزئیات بیشتر این پژوهش در ساینس ریپورتز منتشر شده است.

مترجم: حسین طریقی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: mentalfloss.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. حال اگر بتوان مثلا فایلی را با سرعت 1 ترابیت در ثانیه دانلود کرد مگر نباید در هر ثانیه این یک ترا بر روی هارد دیسکی ذخیره شود ! الان سوالم اینه که آیا همچین دیسکی رو ساختن که با این سرعت فایل رو ذخیره وتبادل اطلاعات یک ترابیت بر ثانیه داشته باشد ؟؟

    1. آیا واقعا نیاز هست دیسکی داشته باشی؟
      با این سرعت همه چی از فضای ابری قابل دسترسیه