بیگ بنگ: کارل سیگن، یکی از محبوب‌ترین اختر فیزیکدانان جهان در سال ۱۹۹۵ کتابی به نام جهان شیطان زده: دانش،‌ شمعی در تاریکی، منتشر کرد که در آن نسبت به خطر علم دروغین و بی‌سوادی علمی هشدار می‌داد و خوانندگانش را تشویق می‌کرد تا تفکر انتقادی و شکاکانه را بیاموزند.

carl-sagan-2017_1024به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، در اين كتاب مطالبي مطرح شده كه همه انتظار شنيدن آن را از يك دانشمند كه نسبت به جامعه‌اش نگران است داشتند اما يك بخش از اين كتاب طي هفته گذشته در توئيتر بسيار مورد توجه قرار گرفته‌است زيرا به اعتقاد كاربران توئيتر، اين بخش از كتاب به شكلي عجيب به واقعيت تبديل شده‌ است.

سيگن در اين بخش از كتابش رويداد‌هايي را پيش‌بيني كرده‌ است كه امروز به واقعيت تبديل شده‌اند. وي در كتابش پيش‌بيني كرده انسان‌ها علم دروغين و خرافه را به واقعيت ترجيح مي‌دهند و از نظر فكري دز تميز دادن آنچه در آنها احساس خوب ايجاد مي‌كند و آنكه واقعيت است، ناتوانند.

در اين بخش از كتاب آمده‌است: « من نگران آمريكاي دوران فرزندان و نوادگانم هستم، زماني كه ايالات متحده آمريكا اقتصادي مبتني بر خدمات و اطلاعات است،‌زماني كه تمامي صنايع توليدي به خارج از مرزها رفته‌اند،‌زماني كه عالي‌ترين قدرت‌هاي فناورانه در دست تعدادي محدود است،‌و منافع عمومي مد نظر هيچ فردي نيست،‌زماني كه انسان ها توانايي خود را در زير سوال بردن آنهايي كه در راس قدرت قرار دارند را از دست داده‌اند، زماني كه بشر به گوي بلورين پيشگو چسبيده است و از طالع‌بيني و خرافه مشورت مي‌گيرد،‌ قدرت انتقاد رو به افول گذاشته و افراد قدرت تشخيص دادن آنچه باعث ايجاد احساس خوب در آنها مي‌شود از واقعيت را نخواهد داشت، ما تقريبا بدون اينكه متوجه باشيم در حال سقوط به جهل و تاريكي هستيم.»

Carl-Sagan-banner-carl_sagan_by_lord_iluvatar-d3436chنكته جالب در مورد اين‌گونه پيش‌بيني‌ها اين است كه انسان آنها را به همان شيوه‌اي ترجمه و درك مي‌كند كه طالع‌بيني را،‌و طالع‌بيني يكي از بزرگترين هراس‌هاي سيگن بود. طالع‌بيني هيچ ارتباطي با واقعيت ندارد، اما موفقيت بزرگ آنها مديون گرايش انسان به ديدن آن‌چيزي است كه دوست دارد. از اين رو اگرچه بشر ممكن است نسبت به كليت آينده جامعه منفي‌نگر باشد، اما نسبت به آينده شخصي خود مثبت‌نگر است،‌ پديده‌اي كه به تعصب خوشبيني شهرت دارد.

به لطف اين تعصب خوشبيني مي‌توان به يك فرد تمامي آمار و اطلاعات درباره طلاق، سرطان و ميانگين سن انسان را نشان داد و در اغلب موارد، انسان‌ها ترجيح مي‌دهند فكر كنند اين تجربيات منفي براي آنها رخ نخواهد داد. از اين رو زماني كه افراد در طالع‌بيني خود نكته مثبتي مي‌بينند، علاقه‌اي به فكر كردن درباره واقعي بودن آن ندارند و بي چون و چرا آن را مي‌پذيرند. همين روند در مورد پيش‌بيني‌ها درباره آينده كه بيش از اندازه دقيق از آب در مي‌آيند نيز رخ مي‌دهد. دقيق بودن پيش‌بيني‌ها درباره آينده شباهت زيادي به آزمون رورشاخ روانشناسي دارد. هر فردي براساس ترس‌ها و اميدهايش از آينده، برداشت خود را از دقت بالاي اين ترجمه و تفسير خواهد داشت.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. سلام و ضمن عرض خسته نباشید؛ مطلب فوق‌العاده بود. در دروغ گو بودن تبهر لایتناهی دارند اکثر مردم دنیا.

  2. سمیر جان من متوجه مطلب نشدم.
    کدام بخش از پیش بینی سیگنال مورد توجه کاربران توئیتر شده؟
    این که یک مطلب عمومی و معمولی بود. و مگر چه تعداد از افراد امروزه به طالع بینی معتقد هستند؟
    شاید من درست مطلب دستگیرم نشده؟؟!

  3. ممنون از ارائه مطالب مفیدتون، آیا نسخه فارسی کتاب جهان شیطان زده موجوده؟ یا اگر نه انگلیسش چطور؟ و اسم انگلیسش چیه؟