بیگ بنگ: رایانه­ های کوانتومی در حال بازکردن جای خود در دنیا هستند؛ آن هم بصورتی هیجان­ انگیز! حتی با این وجود که این تکنولوژی هنوز در مراحل اولیۀ خود بسر می­ برد، عملکرد بهتری از رقبای دیرینه­ خود ارائه داده و انتظار می ­رود که حوزه رمزنگاری را به دست تاریخ بسپارد.

به گزارش بیگ بنگ، محاسبات کوانتومی پتانسیل این را دارد که انقلابی در صنایعی نظیر صنایع مالی و پزشکی ایجاد کند. رایانه­ های کوانتومی قادر به انجام محاسبات بسیار بیشتری هستند زیرا این رایانه­ ها بر پایۀ بیت­ های کوانتومی(کوبیت) پایه­ ریزی شده ­اند که این بیت­ های کوانتومی، بر خلاف بیت ­های معمولی که صفر یا یک بودند، می­ توانند همزمان صفر و یک باشند. کمپانی D-Wave قرار است نسخه ­ای از این رایانه­ های کوانتومی را روانه بازار کند که البته یک رایانه­ تمام و کمال کوانتومی محسوب نمی­ شود و هنوز جای پیشرفت دارد. بنابراین ما از دنبال­ کنندگان وبسایت سوال کردیم که به نظرتان چه زمانی این رایانه­ های کوانتومی در دسترس ما قرار خواهند گرفت؟

تقریبا 80 درصد افرادی که به سوال ما پاسخ دادند بر این باورند که ما می ­توانیم تا سال 2050 میلادی یک رایانه­ کوانتومی شخصی برای خود خریداری کنیم و همچنین دهه­ 2030 میلادی بیشترین رای را(34 درصد) در میان دهه ­های دیگر، برای خرید رایانه­ کوانتومی به خود اختصاص داد. یکی از افرادی که به سوال ما پاسخ داد، به نام سالیمن دافین، دلیل بدبینانه بودن انتخاب دهه­ 2040 میلادی از سوی خودش را اینگونه توضیح می­ دهد:

«در دهه 2020 میلادی، ما شاهد رایانه­ های کوانتومی خواهیم بود که کمی بهتر از ابر رایانه ­های کنونی می­ باشند اما به احتمال زیاد تا دهه­ 2030 امکان استفادۀ گسترده­ دولت ­ها و شرکت­ ها از این رایانه­ ها فراهم نخواهد شد. در نهایت تا اواخر دهه 2030 و اوایل دهه 2040 میلادی این رایانه­ ها به اندازه­ ها و قیمت­ های مناسب برای استفاده عموم درخواهند آمد. تا آن زمان،حتی با وجود پیشرفت تصاعدی تکنولوژی، من فکر نمی­ کنم که تعویض رایانه­ های معمولی با رایانه­ های کوانتومی، از نظر اقتصادی به صرفه باشد.»

صد البته در حال حاضر قیمت رایانه ­های کوانتومی فراتر از توان خرید افراد عادی می­باشد و احتمالا تا چند سال آینده به همین منوال خواهد بود. قیمت 15 میلیون دلاری برای رایانۀ D-Wave 2000Q هنوز راه زیادی تا افت قیمت در حد و اندازه ­های فروش “جمعه بازاری” دارد. توضیحات لاورنس کراوس فیزیکدان در خصوص کامپیوترهای کوانتومی را در زیر مشاهده کنید:

حرف متخصصان

اما تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت است و متخصصان امیدوارند که ما به زودی شاهد یک رایانه­ کوانتومی کارامد و پرشکوه خواهیم بود. همچنین تیمی بین­ المللی از محققان در یک پژوهشی که در مجله Physical Review منتشر شد اینگونه اظهار داشتند: «پیشرفت ­های اخیر در کنترل سیستم­ های کوانتومی این امر را ممکن ساخته است که بالاخره ما بتوانیم در یک دهه­ پیش­رو، رایانه­ کوانتومی بسازیم»

استاد نانوالکترونیک دانشگاه نیوسوث ولز، اندرو زوراک در مصاحبه ­ای با وبسابت CIO اعلام کرد که امیدوار است رایانه ­های کوانتومی به پیشرفت تحقیقات علمی کمک کنند مثلا با شبیه­ سازی نتایج استفاده برخی داروها در بدن. البته به نظر او 20 سال طول خواهد کشید که رایانه­ های کوانتومی را بتوان به این شکل استفاده کرد. زوراک در مصاحبه­ خود اظهار داشت: «من فکر می­کنم تا ده سال دیگر، ایده ­ها و طرح هایی از داروهای مختلف ارائه می­ شود که امروزه نمی ­توان آنها را ارائه نمود اما من فکر نمی­ کنم که سیستمی قابل قبول ساخته شود که مردم از آن بتوانند استفاده کنند. برای رسیدن به این مرحله حداقل ده سال دیگر نیز زمان نیاز خواهد بود.»

همچنین زوراک اظهار داشت که از آنجایی که مردم عادی بیشتر نیازهای خود را با رایانه­ های امروزی برطرف می­ کنند، معلوم نیست که رایانه ­های کوانتومی بتوانند برای این دسته از افراد مفید واقع شوند. اما مدیر شرکت بین­ المللی D-Wave، بو ایوالد اظهار دارد که دلیل این دودلی­ ها این است که ما هنوز نمی­دانیم که چه کارهایی را می ­توان با رایانهی کوانتومی انجام داد. این شرکت در همین راستا نرم­افزاری را منتشر کرد که در کار ساخت برنامه برای رایانه­ های شرکت، به برنامه­ نویسان کمک کند. ایوالد در مصاحبه ­ای با وبسایت WIRED اظهار داشت: «شرکت بر روی سخت­ افزار مذکور کار می­ کند. اما ما به افرادی نیاز داریم که بتوانند در مورد برنامه ­ها و ابزارهای نرم­ افزاری تحقیق کنند.»