بیگ بنگ: یک مطالعه نشان می دهد که بیشترِ تنوع های ژنتیکیِ ارثی به طور طبیعی شکل می گیرند نه تصادفی. به گفته ی دانشمندان، ژن های اوتیسم احتمالأ در حین فرگشت(تکامل) انسان حفظ می شوند، زیرا ما را باهوش تر می کنند.

به گزارش بیگ بنگ، این تنوع های ژنتیکی با صفات مربوط به عملکرد مغز ارتباط دارند، مثل وظایف مولکولی در ساخت نورون های جدید. محقق ارشد دکتر رناتو پولیمانتی از دانشکده ی پزشکیِ ییل در آمریکا گفت: «یک نشانۀ مثبت قوی را همراه با اختلال طیف اوتیسم پیدا کردیم که این تنوع ها با دستاورد فکری در ارتباط هستند.» طبق قوانین انتخاب طبیعی چارلز داروین، تنوع های فرگشتی که بر موفقیتِ تولید مثلی تأثیر منفی می گذارند به سرعت از جمعیت محو می شوند. اما آنهایی که شانس بیشتری برای بقا دارند از نسلی به نسل دیگر باقی خواهند ماند، البته اگر مزایای آنها بیشتر از معایبشان باشد.

پروفسور جوئل جلرنتر از دانشگاه ییل، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «به آسانی نمی توان فهمید چرا تعداد زیادی از تنوع های ژنی که با یکدیگر منجر به ایجاد صفاتی مثل ASD (اختلال طیف اوتیسم) می شوند در جمعیت های انسانی حفظ می گردند. سوال این است چرا آنها در طی فرگشت از بین نمی روند؟» «ایده این است که در حین فرگشت، تنوع هایی که بر عملکرد شناختی تأثیر مثبت می گذارند انتخاب می شوند، اما این کار بهایی دارد – در این نمونه خطر اختلالات طیف اوتیسم افزایش پیدا می کند.» دانشمندانی که یافته های آنها در مجلۀ PLOS Genetics منتشر شده بیش از 5000 نمونۀ “اختلال طیف اوتیسم” را مطالعه کردند و انتخاب ژن فرگشتی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

ترجمه: سحر  الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ