بیگ بنگ: دانشمندان از مولکول های DNA استفاده کردند تا یک کامپیوتر فوق سریع جدید را بسازند که می تواند «با انجام محاسبات رشد پیدا کند».

به گزارش بیگ بنگ، محققان این کامپیوتر ساده اما فوق سریع را با استفاده از DNA ساختند. این تخقیق ثابت می کند، ساخت ماشین تورینگ جهانی غیرقطعی یا NUTM عملی است. تاکنون چنین محاسبه ای فقط به طور نظری وجود داشته است. راس دی کینگ، پروفسور علوم کامپیوتر در دانشگاه منچستر توضیح داد: «فرض کنید کامپیوتر در جستجوی یک مارپیچ است و به نقطه ی انتخاب دست پیدا کند، یک مسیر به سمت راست و دیگری به سمت چپ می رود. کامپیوترهای الکترونیکی باید انتخاب کنند اول کدام مسیر را دنبال کنند. اما کامپیوتر جدیدمان نیازی به این کار ندارد زیرا می تواند خودش را تکثیر کند و در عین حال هر دو مسیر را دنبال کند و در نتیجه سریعتر به پاسخ برسد.»

برخلاف کامپیوترهای الکترونیکی که به یک عدد ثابت از تراشه های سیلیکونی تکیه می کنند، دستگاهِ NUTM جدید از DNA استفاده می کند که می تواند تکثیر شود. هیچ عملیات یا ارتباطِ سفارشی در این کامپیوتر جدید لازم نیست –DNA به گونه ای ویرایش یا برنامه نویسی می شود که تکثیر شود و تعداد تصاعدی از مسیرهای کامپیوتر را انجام دهد. کامپیوترهای کوانتومی و بیت های کوانتومی نیز می توانند مسیرهای همزمان و واگرا را تولید کنند، اما مستلزم تقارن های خاصی هستند تا عملکرد درستی داشته باشند که این کار باعث می شود کاربرد و سازگاری شان محدود شود.

کینگ گفت: «از آنجایی که مولکول های DNA خیلی کوچک هستند، یک کامپیوتر دسک تاپ در مقایسه با تمام کامپیوترهای الکترونیکی در دنیا بیشتر از پروفسورها استفاده می کند – و بنابراین بهتراز سریعترین ابرکامپیوترهای فعلی در دنیا عمل می کند، درحالی که از کسر کوچکی از انرژی استفاده می کند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ «Royal Society Interface» منتشر شده است.

ترجمه: سحر  الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه