بیگ بنگ: محققان فسیل‌هایی از باکتری‌های اکسیدکننده‌ی سولفور به قدمت 2.5 میلیارد سال پیدا کرده‌اند که بدون وجود اکسیژن قادر به حیات بوده‌اند. شکل‌های حیات اولیه در دو مکان متفاوت در شمال استان کیپ در آفریقای جنوبی به صورت فسیل شده پیدا شده‌اند.

تصویر میکروسکوپی از باکتری‌های اکسیدکننده‌ی سولفور با قدمت 2.5 میلیارد سال

به گزارش بیگ بنگ، اندرو چایا، استادیار زمین‌شناسی در دانشگاه سینسیناتی اوهایو در آمریکا می‌گوید: این فسیلها قدیمی‌ترین فسیل‌های باکتری سولفور است که تا به امروز گزارش شده است. او همچنین اشاره کرد: این کشف به ما کمک می‌کند تا تنوع زندگی و اکوسیستم موجود قبل از رویداد بزرگ اکسیژنی که زمان تحول اتمسفری عمده بوده است را آشکار سازیم. این باکتری‌ها قبل از آن که باکتری‌های آب‌های کم عمق با فتوسنتز شروع به تولید اکسیژن کنند، به طور فراوانی وجود داشته اند.

چایا می‌گوید: ما از این دوره به عنوان رویداد اکسیژنی بزرگ یاد می‌کنیم که بین 2.4 تا 2.2 میلیارد سال پیش رخ داده است. “چایا” باکتری اکسید کننده‌ی گوگرد 2.52 میلیارد ساله را بسیار بزرگ، کروی شکل، ساختارهای میکروسکوپی با دیواره‌هایی صاف و بسیار بزرگتر از باکتری‌های امروزی توصیف می‌کند. در مقاله‌ای که در مجله‌ی زمین‌شناسی منتشر شد، چایا و همکارانش نمونه‌هایی از باکتری را معرفی کردند که در اعماق اقیانوس در دوره‌ی زمین شناسی بسیار دور، به نام نخست زیستی نو(2.8 تا 2.5 میلیارد سال پیش) بسیار فراوان بودند. به گفته‌ی چایا این فسیل‌ها قدیمی‌ترین ارگانیسم شناخته ‌شده می‌باشند که در محیط بسیار تاریک و عمیق آبها زندگی می‌کرده‌اند.

6a00d8341bf7f753ef01b7c8b6139c970b-800wiچایا افزود: ما این میکروفسیل‌ها را در لایه‌ای از صخره‌ای سرشار از سیلیس در کاپوال کراتون واقع در آفریقای جنوبی کشف کرده‌ایم. دانشمندان احتمال می‌دادند در اتمسفری که کمتر از یک درصد اکسیژن داشت موجودات زنده‌ای وجود داشته باشد که در آبهای عمیق میان گل و لای و بدون وجود نور خورشید یا اکسیژن زندگی قادر به زندگی کردن می‌باشند. اما قبل اینکه این فسیل‌ها پیدا شوند، شواهد مستقیمی دال بر این قضیه نداشتند. این باکتری‌های اولیه، احتمالا از مولکول‌های حل شده‌ی مواد معدنی غنی از سولفور حاصل از زمین‌های سنگی فرسایش یافته که شسته شده و به دریا ریخته شده اند یا از آتشفشان‌های بجا مانده در کف اقیانوس؛ تغذیه می‌کردند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Geology منتشر شده است.

منبع: zeenews