بیگ بنگ: باکتری‌ها موجودات بسیار کوچکی هستند، اما مانند هر موجود زنده دیگری محدودیت هایی دارند که یکی از این محدودیت‌ها، برف و یخ‌های قطبی است.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، اكنون محققان دانشگاه يورك در مطالعه‌اي جديد موفق به شناسايي باكتري‌هايي شده‌اند كه در شرايط سرماي شديد قطب شمال و جنوب زندگي مي‌كنند. اين كشف مي‌تواند بر درك دانشمندان از گذشته آب و هواي زمين تاثيرگذار بوده و اميد به يافتن حيات در ديگر سیارات فراخورشیدی را افزايش دهد.

در مناطقي مانند گرينلند و قطب‌ها، لايه منجمد اعماق زمين مانند يك كپسول زمان عمل كرده و با محبوس كردن گازهاي اتمسفر درون برف‌ها اطلاعات ارزشمندي را از تاريخ آب و هواي زمين در خود حفظ مي‌كند. از هسته‌هاي يخي براي محاسبه پديده‌هايي مانند آلودگي هوا و ميزان دي‌اكسيدكربن اتمسفر در دوره‌هاي مختلف زماني استفاده مي‌شود. اين هسته‌هاي يخي معمولا اطلاعات صدها هزار سال را در خود دارند. محاسبات همواره بر اين اساس بوده‌اند كه باكتري‌ها نمي‌توانند در چنين شرايطي دوام بياورند، از اين رو فرايند‌هاي زيستي آنها با اطلاعات موجود درون يخ‌ها و خواندن اين اطلاعات تداخلي ايجاد نمي‌كند. اما كشف باكتري‌هاي زنده در اين محيط ناخوشايند براي حيات، تمامي محاسبات را زير و رو ساخته‌است.

محققان دانشگاه يورك كه در مناطقي قرنطينه شده در قطب‌هاي شمال و جنوب مشغول به مطالعه بودند،‌ با استريل كردن برف با استفاده از اشعه فرابنفش آن را با نمونه دست‌نخورده مقايسه كردند و دريافتند برف دست‌نخورده حاوي متيل يوديد است، محصول فرعي نوعي خاص از باكتري‌ها. حضور اين باكتري‌ها مي‌تواند بر ميزان دي‌اكسيد‌كربن موجود در هسته‌هاي يخي اثرگذاشته و درك دانشمندان را از آب و هواي گذشته زمين مختل سازد،‌رويدادي كه دانشمندان انتظار مواجهه با آن را نداشتند.

به گفته محققان حضور اين باكتري‌ها مي‌تواند منجر به افزايش ميزان دي‌اكسيد‌كربن ذخيره شده در هسته‌هاي يخي شود و در نتيجه ترجمه اطلاعات آب و هوايي تاريخ زمين را دچار خطا سازد، اين به آن معني است كه ميزان دي‌اكسيدكربن هوا در دوران پيش‌صنعتي بسيار پايين‌تر از حدي است كه دانشمندان محاسبه كرده‌اند، و اين يعني اثر فعاليت‌هاي انساني بر آب و هواي امروز زمين بسيار شديد‌تر از حد تصور است. نكته مثبت اين كشف ديدن امكان بقاي موجودات زنده در محيطي اينچنين سرد و خشن است زيرا اميد براي يافتن حيات در سياره‌هاي ديگر با شرايط دمايي مشابه قطب‌ها را افزايش مي‌دهد. جزئیات بیشتر این پژوهش در Royal Society Interface منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newatlas.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه