بیگ بنگ: بررسی محققان نشان می دهد حتی در بیابان ِ به زیر آب رفته در وسط ِ اقیانوس آرام جنوبی نیز حیات وجود دارد. نکته مهم این است که این منطقه بعنوان یکی از مناطق دور افتاده و غیرقابل سکونت ِ سیاره زمین میباشد.
به گزارش بیگ بنگ، این منطقه که حدود 37 میلیون کیلومتر مربع وسعت دارد و در واقع وسعت آن بیش از سه برابر ایالات متحده است، به دلیل دور افتادگی و خالی از سکنه بودن، کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. در این ناحیه، مواد مغذی موجود در آب بسیار کم است و به دلیل پرتوهای فرابنفش ِ شدید، هیچ فرم پیچیده‌ای در آن وجود ندارد.

علیرغم شرایط سخت این بیابان ِ زیرآبی دور افتاده، میکروارگانیسم‌ها در قسمت جنوبی اقیانوس آرام زنده مانده و حتی به چرخه‌های زیست زمین‌شناسی جهانی کمک می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد موجودات زنده موجود در این آب‌ها، یک تیم از دانشمندان موسسه ماکس پلانک به بررسی میکروبیولوژی دریایی این آب‌ها پرداختند و صدها نمونه از سطوح نزدیک تا عمق دریا را جمع‌آوری کردند.

ارگانیسم‌های شگفت‌انگیز و گسترش آنها

یافته‌های منتشر شده در مجله Applied and Environmental Microbiology، بینش‌های ارزشمندی را دربارۀ میکروارگانیسم‌هایی که در چرخاب جنوبی اقیانوس آرام زندگی می کنند، از جمله الگوهای توزیع عجیب و غریب آنها نشان می دهد.

“برنارد فانک” نویسنده این مطالعه، گفت: «نکته تعجب‌آور این است که ما در “چرخاب جنوبی اقیانوس آرام”، یک سوم، سلول‌های کمتری نسبت به آب‌های سطحی اقیانوس آرام، یافتیم. برنارد افزود: «یافته‌های ما نشان میدهد که کمترین تعداد سلول‌های موجود در سطح اقیانوس‌ها در اینجا وجود دارند. علاوه بر این “ما گروه‌های میکروبیومی مشابه دیگر اقلیم‌های فقیر اقیانوسی نظیر پروکلوروکوکوس‌، SAR11، SAR86 و SAR116 را در  این منطقه، کشف کردیم.

علاوه بر این، یک الگوی واضح عمودی در مورد میکروارگانیسم‌های موجود در چرخاب اقیانوس آرام وجود داشت.  و همانطور که “گرتا رنجاس” می گوید ترکیب این اجتماع با تغییر در عمق و در دسترس بودن نور، تغییر می کرد. اما کشف غیرمنتظره‌ای که این تیم توانست به آن دست یابد توزیع ارگانیسم فتوسنتزی پروکلوروکوکوس‌ بود که بیشتر در عمق 100 تا 150 متری یافت شد. از سوی دیگر، AEGEAN-169 در آب‌های سطحی به وفور قابل مشاهده بود و این نیز باعث شگفتی دانشمندان شد؛ چرا که این ارگانیسم قبلا در آب‌های عمیق‌تر از 500 متر مشاهده شده بود.

رنجاس توضیح داد: «این امر نشان دهندۀ یک سازگاری بالقوه بین آب‌های فاقد مواد مغذی و پرتو خورشید است. احتمال دارد که گونه‌های اکولوژیکی متعددی در این گروه وجود داشته باشند و لذا ما باید مطالعات بیشتری را در زمینه‌های مختلف متاژنومیکس انجام دهیم تا بتوانیم به اهمیت آنها در اکثر آب‌های فاقد مواد مغذی منطقۀ ” چرخاب جنوبی اقیانوس آرام” پی ببریم.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ