بیگ بنگ: حیات جانوری در دوره کامبرین (تقریبا 500 میلیون سال پیش) شکل گرفت و تنوع پیدا کرد. تیمی بین‌المللی از دیرینه‌شناسان موفق به کشف یک محل فسیلی به نام «کین جیانگ» در کشور چین شده‌اند که قدمت آن به اوایل دوره کامبرین  باز می گردد. در این محل باستان‌شناسی، انواع گوناگونی از نمونه‌ها وجود دارد که نیمی از آنها قبلا بدون توصیف باقی مانده است. این محل فسیل 518 میلیون ساله دارای ویژگی‌‎هایی متفاوت با سایر محل‌های مربوط به دوره کامبرین است.

image e Qingjiang Biota
بازسازی حیات اقیانوسیِ اوایل دوره کامبرین در جنوب چین.

به گزارش بیگ بنگ، این ویژگی‌های جدید به محققان کمک می کند تا اطلاعات تازه‌ای دربارۀ نوآوری زیستی و تنوع زیستی در دوره کامبرین بدست بیاورند. بیش از 500 میلیون سال قبل، حیات جانوری اولیه در زمین در طی یک رویداد فرگشتی گسترش پبدا کرد. این گسترش حیات جانوری در دوره کامبرین به وقوع پیوست. قسمت اعظمی از آنچه در خصوص گسترش حیات در این دوره زمین‌شناسی می دانیم، از داده‌های فسیلی جمع‌آوری شده در محل‌های باستان‌شناسی نشات می گیرد؛ در این محل‌ها نشانه‌هایی از حیات اولیه یافت شده است.

شاید تاکنون هیچ محل باستان شناسی به اندازه «شیل بورخس» و «چنجیانگ» به درک ما از گسترش قابل توجه حیات جانوری در دوره کامبرین کمک نکرده است. هر دوی این محل ها حاوی مجموعه متنوع و بزرگی از فسیل‌هایی هستند که به خوبی حفظ شده‌اند؛ مثل ارگانیسم‌های نرم تن که به ندرت در حالت فسیل باقی می مانند.

منطقۀ کنجیانگ توسط دکتر دانجینگ فو و همکارانش از دانشگاه نورث وست، دانشگاه گوئیژو و کالج پومونا کشف گردید. دیرینه‌شناسان در مناطق کوهستانی کار می کردند و به سواحل رودخانه دانشوی واقع در استان هوبی آمدند؛ در همین جا بود که متوجه شدند برخی سنگ‌ها الگوهای خاص و عجیبی دارند.

image e Qingjiang Biota
نمونه‌های یافت شده در محل فسیلی کنجیانگ

افزون بر تنوع طبقه‌بندی بالا، فسیل‌های کنجیانگ می توانند بقایای ارگانیسم‌های نرم تن را نیز به خوبی حفظ کنند؛ مثل گونه‌های جوان یا لیسه‌ای، بندپایان، زره پوستان و ستاره‌های دریایی. بیش از چهار هزار نمونه تاکنون جمع‌آوری شده است و 101 مورد از آنها مورد شناسایی قرار گرفته است. 53 مورد از نمونه‌ها برای محققان تازگی دارد و باید نامگذاری شوند.

پروفسور «رابرت گینس» محقق و عضو تیم از کالج پومونا گفت: «این یافته می تواند دیدگاه ما را نسبت به جهان جانوری اولیه غنی‌تر ساخته و چشم‌انداز بسیار قابل توجهی از ساده‌ترین حیوانات در اختیارمان بگذارد. یکی از باورنکردنی‌ترین نکته‌ها دربارۀ یافته‌های مذکور، شرایط دست نخورده بسیاری از این نمونه‌هاست؛ فسیل‌هایی که به طرز شگفت‌انگیزی از گزند زمان در امان مانده‌اند. شما می توانید به وضوح بافت‌های نرمی مثل چشم‌ها، بیضه‌ها و روده ماهی‌ها را ببینید. این اکتشاف می تواند بینش محققان را نسبت به اکوسیستم‌های دوره کامبرین ارتقا ببخشد.» این مقاله در مجله معتبر Science منتشر شده است.