بیگ بنگ: محققان موفق به کشف یک سری مواد معدنی درون نمونه‌های سنگی از سازند 3.5 میلیارد ساله «Dresser» در منطقه پیلبارای غرب استرالیا شدند که به خوبی در طول زمان‌های مختلف حفظ شده است.

image e Stromatolites
بامگارتنر و همکارانش به شواهدی استثنایی از زیست‌زایی برخی از قدیمی‌ترین استروماتولیت‌های زمین شدند. آثاری از مواد آلی هم در این بین به چشم میخورد؛ مِن جمله بقایای میکروبی.

به گزارش بیگ بنگ، از زمان کشف‌شان در دهۀ 1980 میلادی، تصور بر این بوده که استروماتولیت‌های سازند «Dresser» منشاء زیست‌زایی دارند. با این حال، علی‌رغم شواهد یافت شده، نزدیک به چهار دهه است که دیگر این نظریه مورد پذیرش دانشمندان نیست، زیرا آنها نتوانستند وجود قطعی بقایای مواد آلیِ حفظ شده را نشان دهند.

دکتر «رافائل بامگارتنر» محقق در مرکز اخترزیست‌شناسی استرالیا در دانشگاه نیوسائوث ولز و همچنین نویسندۀ اصلی مقاله گفت: «این یک کشف هیجان‌انگیز است؛ ما برای نخستین‌بار میتوانیم به جهانیان نشان دهیم که این استروماتولیت‌ها شواهدی قطعی از حیات اولیه بر روی زمین هستند. از این اکتشاف میتوان به عنوان بهترین ابزار برای اثبات وجود چنین حیات باستانی در زمین یاد کرد.»

پروفسور «مارتین ون کریندانک» در دانشگاه نیوسائوث ولز بیان کرد: «این اکتشاف به منزله پیشرفت بزرگی در دانش ما از این سنگ‌هاست؛ به ویژه در علمِ بررسی حیات اولیه و همچنین جستجوی حیات در سیاره مریخ. اکنون ما هدف و روش جدیدی برای جستجوی آثار حیات باستانی داریم.»

دکتر «مارکو فیرونتینی» از دانشگاه غرب استرالیا گفت: «این شواهد مهم و جدید میتواند بعنوان یک گام رو به جلو قلمداد شود که این امکان را به ما میدهد تا وجود حیات باستانی در سیارۀ خودمان را به اثبات برسانیم. استروماتولیت‌های موجود در سازند Dresser معمولا ریشه در سطوح سنگ‌ها دارند و به شدت دچار هوازدگی شده‌اند.»

محققان در مطالعۀ جدیدشان بر روی نمونه‌هایی کار کردند که از درون سنگ و بخش هوازده تهیه شده بودند؛ استروماتولیت‌ها در آنجا به خوبی از دست شرایط زیست محیطی ناگوار در امان مانده‌اند. آنها سنگ‌ها را با استفاده از شیوه‌ها و ابزارهای تحلیلی مورد بررسی و تحلیل قرار دادند؛ از جمله این روش‌ها میتوان به میکروسکوپی الکترونی پرقدرت، طیف‌سنجی و تجزیه و تحلیل ایزوتوپی اشاره کرد. محققان دریافتند که استروماتولیت‌ها از پیریت‌هایی تشکیل شده‌اند که ماده آلی در دل خود جای داده‌اند.

دکتر بامگارتنر گفت: «مادۀ آلی که ما کشف کردیم، درون پیریت استروماتولیت‌ها حفظ شده و نشان از یک اکتشاف هیجان‌انگیز دارد؛ این رشته‌ها در طول دوره‌های مختلف و در مقابل شرایط زیست محیطی ناگوار به خوبی حفظ شده‌اند. از نتایج بدست آمده در مطالعه سازند Dresser میتوان بعنوان ابزاری برای تحقیقات آتی استفاده کرد؛ این تحقیقات میتوانند روی سنگ‌های مریخ تمرکز ویژه‌ای داشته باشند. هدف از این کار میتواند جستجوی سرنخ‌هایی از حیات اولیه در بخش‌های گسترده منظومه‌شمسی هم باشد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Geology منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.